Hoppa till huvudinnehåll

Åbo och regionens unikhet marknadsförs i Helsingfors

Domkyrkotornet.
Domkyrkotornet. Bild: YLE/Rolf Granqvist åbo domkyrka

Regionerna måste vara tävlingsinriktade i sin profilering och satsa på reklam. Egentliga Finland och Åbo marknadsförs i Helsingfors under två dagar för att locka nya företag och invånare till regionen.

Allting växer i Egentliga Finland och Åbo - det är ledord som förs fram under den två dagar långa marknadsföringen av regionen i Helsingfors. Mellan regionerna är det tävling om nya företagare och invånare och det gäller att hela tiden synas och höras, det säger Jessica Ålgars-Åkerholm som är kommunikationsansvarig för Egentliga Finlands förbund.

Tanken med att marknadsföra regionen är för att på lång sikt stärka regionens image och lyfta fram de starka sidorna. Ålgars-Åkerholm menar att man i kampanjen lyfter fram de unika miljöerna och att Åbo är den attraktivaste boningsorten i landet.
Regionen marknadsförs även som tilldragande för företagare.

- Vi lyfter också fram att det finns bra med möjligheter till arbete i regionen. Men människor väljer i dag bostadsort inte bara enligt arbetsplats utan också var det är trevligt att leva, säger Ålgars-Åkerholm.

I marknadsföringskampanjen vill man också lyfta fram regionens goda fritidsmöjligheter, närheten till naturen och ett stort kulturellt utbud.

Kampanjen hålls i köpcentret Kampen i Helsingfors måndag och tisdag den här veckan.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland