Hoppa till huvudinnehåll

Medielandskap i förändring - vill vi ha den?

- Massmedierna, de politiska partierna och olika institutioner har alla idag en uttänkt mediestrategi! Det säger Ari Nykvist som är medieforskare vid Åbo Akademis fakultet för statskunskap och masskommunikation. - Och det behöver inte alls vara någon dålig sak, det är ju fiffigt att tänka på vilken målgrupp man har, hur vi skall marknadsföra oss och hur får vi fram vårt budskap.

Men, säger Nykvist, faran ligger i det att om alla kör med denhär taktiken, då är risken att ingen har helhetssynen och kan berätta ur helikopterperspektiv hur det ser ut i vårt samhälle, och varför. - Och har vi inte denhär bredare insynen, ja då kan vi nog sätta stora frågetecken för hur vår demokrati kommer att fungera i framtiden.

- Vi talar idag mer och mer om att vi - och speciellt ungdomen - lever i "mediebubblor", dvs att de gärna skaffar sin information via sociala medier, appar och liknande. - Då blir vår uppfattning om livet och samhället väldigt nisch-artad. I denhär isolerade bubblan är risken stor att vi bara vet någonting om det vi är riktigt intresserade av - och vet ingenting om allt det andra. Då är det svårt att göra välavvägda, kloka val som gagnar helheten - oss alla - utan vi ser bara själviskt och egoistisk på det som gynnar oss själva, och skiter i det andra.

Läs också

Nyligen publicerat - Vega