Hoppa till huvudinnehåll

Kan man älska en vän för mycket?

Mickey Summer och Greta Gerwig i Frances Ha.
Mickey Sumner och Greta Gerwig som Sophie och Frances i filmen Frances Ha. Mickey Summer och Greta Gerwig i Frances Ha. Bild: Kärlek och anarki greta gerwig

Under filmfestivalen Kärlek och anarki var filmen en av publikfavoriterna. Nu får den också biodistribution. Noah Baumbachs (regi) och Greta Gerwigs (manus) New York-generationsskildring Frances Ha.
Tomas Jansson träffade dem under Berlins filmfestival.

- Jag tänker alltid på komedi när jag gör film, berättar Noah Baumbach. När folk ser filmerna är de för all del sällan av samma åsikt, men den här filmen tycker jag att är en komedi. Den här gången lyckades jag.
Frances Ha är onekligen en rolig film, men framför är den en genomsympatisk generationsskildring med en samtidigt sorglös och oerhört vemodig atmosfär, filmad i svartvitt.
Filmen handlar om singelliv, drömmar om karriär, New York, och platonisk vänskap. Om att bli vuxen när du redan är vuxen, med en symbiotisk vänskap mellan Frances och Sophie som startpunkt. Plötsligt väljer tjejkompisen en pojkvän, och Frances kan inte förstå det.
- Vi bestämde inte oss för att göra en film utan kärleksintressen, men när vi märkte att det blir så blev vi tagna av det, en hel film som inte handlar om att förälska sig eller om romantiskt umgänge av nåt slag. Bara konstnärlig ambition och vänskap. Det har inte behandlats tillräckligt, säger Greta.

Greta Gerwig och Noah Baumbach.
Greta Gerwig och Noah Baumbach. Greta Gerwig och Noah Baumbach. Bild: imago stock&people/ All Over Press Greta Gerwig,Noah Baumbach

Finns inga sånger om vänskapssorger

- Vänskapshjärtesorger är värre på något sätt, för det finns inget ord för dem, och det finns inget sätt att beskriva dem för andra. Kärleksrelationer har så tydliga start och slut, och målsättningen är så tydlig. Men det är otydligt vad målet med din bästa vänskap är.
- En stor del av Frances frustration handlar om att, när det går dåligt så går det inte att förklara. Om du gör slut med din pojkvän förstår alla, det är tufft, men när du bråkar med din vän, det är liksom inte samma sak, det finns inga sånger om det.
En fråga är förstås, kan man älska en vän för mycket.
Greta kommer med en parallellhistoria från sitt eget liv.
- Det kanske är en fånig jämförelse men... när jag var barn hade jag en katt, och jag kunde inte förstå varför hon inte ville vara vid mitt ansikte hela tiden. Jag ville sova med den under min arm, och katter vill ju inte det.
- Frances vill hålla saker för nära, och Sophie måste dra sej iväg för att växa upp.

Annorlunda kvinnoroll

Vi återvänder till ämnet ”roller för kvinnor”, och det faktum att vi här har en film med en kvinnofigur vars motiv skiljer sig radikalt från vad filmvärlden brukar erbjuda snart 30-åriga kvinnor.
- Jag har en bra bild av kvinnoroller eftersom jag läser många av dem, berättar Greta.
- Och jag tycker att de oftast handlar om... att det är en kärlek eller avsaknaden av en kärlekspartner som driver filmer.
- Men vi kommenterar inte det, vi skapar inte ens en jakt efter ett romantiskt slut. Och jag är stolt över det faktum att man kan berätta en historia om en kvinna utan att hon blir kär eller inte blir kär, har nån eller inte har nån, kan berätta en historia som inte har någonting med det att göra. Och det är ovanligt.
- Det är inget manifest, vilket gör det ännu bättre. Vi bara tror att det finns andra historier att berätta om kvinnor

Dialogflyt utan improvisation

En detalj som jag själv upplever är intressant är när Greta Gerwig och Noah Baumbach talar manuskript.
Det existerar en tro om att dialog som på riktigt verkar äkta och född i stunden, att den bara kan uppstå via improvisationer. Dialogen i Frances Ha har just ett sådant flyt, men här kommer ännu ett bevis på att ett bra exakt skrivet manuskript kan göra vadsomhelst.
Som Greta säger, allt fanns i manuset, inget skulle improviseras.
- När skådespelarna försökte improvisera sa vi, helt fint, men låt oss ta det som vi har skrivit, skrattar Greta.
- Det viktiga är att skådespelarna kan känna sig fria, tillägger Noah. Men Greta är så bra på att skriva scener som känns levande och improviserade.
- Allt fanns i manuset, upprepar Greta. Men det krävdes för all del väldigt många tagningar.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje