Hoppa till huvudinnehåll

Hur stor makt har Google?

Bild: Yle/Antti Lempiäinen google

Google vet antagligen mer om oss än vad någon annan organisation gör. Men vad betyder det i makt? Vi frågade fem personer som alla ger lite olika svar.

Klicka på bilden för att höra vad personerna anser. Bild: Yle/Antti Lempiäinen.

– Google filtrerar informationen som ges oss. Det här görs inte enbart med matematiska lösningar utan med aktiva val av Google. Sedan undrar jag vilka profiler Google gör om oss som medborgare och hur den makten används. Vi vet inte hur allt det här går till, säger dataombudsmannen Reijo Aarnio.

– 89 procent av alla världens människor använder Google då de söker på internet. Vi är dessutom så lata att vi i 95 procent av fallen nöjer oss med en träff på den första sidan av resultat. Lägger du ihop de båda siffrorna så blir det ju oerhört viktigt vad som kommer upp först i resultatlistan. Mätt i makt och inflytande är det här en maktfaktor som världen inte tidigare har sett, säger svenska journalisten Andreas Ekström på Sydsvenskan.

Ekström har skrivit boken ”Google-koden”.

Makten över ordet är störst

– Vi har ett inflytande vad gäller makt mätt i kunskap. Men jag tycker inte att det inflytande uppstår i och med att vi sitter på en mängd data. Jag tycker att inflytandet uppstår i och med att vi fungerar som en brygga mellan användaren och information. Det kokar ner till frågan hur vi ska förvalta inflytandet och där är ordet transparens helt avgörande. Den dagen du inte litar på oss förlorar vi också vår makt, säger David Mothander som bevakar samhällsfrågor för Google.

– Om man ser på makt i ekonomiska termer så har vi ett inflytande eftersom det är internet som är motorn till tillväxt i dag. Vi är en av de stora spelarna på internet i och med att vi tillhandahåller marknadsföringsverktyget. Det här ger oss ett inflytande men jag skulle inte sträcka mig så långt att jag skulle kalla det makt. Jag tycker att vårt inflytande över informationen är mera intressant än inflytandet vad gäller pengar, fortsätter Mothander.

– Jag är osäker på om vi har något inflytande politiskt sett. Vi har förstås möjlighet att flytta ut ur ett land om vi anser att landets regler inte är förenliga med hur vi vill bedriva verksamheten. På det här viset kan vi göra en politisk markering men jag skulle inte kalla det ett politiskt inflytande, säger Mothander.

Google kan nästan läsa tankar

– Google vet allt. Google kan nästan läsa våra tankar. Google vet till och med saker om oss som vi själva inte ännu vet. Med hjälp av de ord som vi googlar på kan Google nämligen dra slutsatser om oss som vi själva gör först veckor eller månader senare, säger It-experten Petteri Järvinen.

– Sedan finns alla utvecklingsprojekt, som videoglasögon och robotbilar. Om fem år kan det hända att Googles logo och Googles produkter är med oss överallt, inte bara på nätet, tillägger han.

– Det har bildats hela branscher för att göra sidor synliga i Googles sökmotor. När Google gjorde en uppdatering för två år sedan blev en hel sådan bransch i Indien överflödig. Kan du göra en hel bransch arbetslös med en algoritmuppdatering tyder det på att du har en ganska stor makt, säger Jonathan Björkskog som är sökmotoroptimerare på företaget Genero.

Läs också:

Mer om Google på torsdag i Spotlight klockan 21.30 i Yle Fem

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle