Hoppa till huvudinnehåll

Bilhjälp för hjälplösa (byta olja)

Bild: Yle/Strömsö oljebyte

Alla bilar och fordon som har någon form av förbränningsmotor har oljesmörjning. Oljan blir smutsig och tilläggsämnena förbrukas eller blir dåliga med tiden. Därför bör oljan bytas med jämna mellanrum för att den ska smörja maximalt hela tiden och motorn inte blir förstörd i förtid.

För oljebyte behöver man ett uppsamlingskärl som klarar minst 5-6 liter och ryms under motorn. Sen en hylsa med skaft eller nyckel för att lossa på oljeproppen. Det kan vara ide att skruva av oljepåfyllningskorken också så det inte blir undertryck i motorn och oljan rinner ut betydligt långsammare.

Ha gärna något skydd under bilen som inte släpper igenom oljan ifall det rinner eller klottar bredvid och så att det går lätt att torka bort sedan.

Under tiden oljan rinner ut kan man skruva loss oljefiltret. Ha även under det ett uppsamlingskärl men därifrån kommer sällan mera än en halv liter.

Innan man skruvar tillbaka det nya filtret så ska man breda ut lite olja på gummitätningen så tätar gummitätningen bättre. Kom ihåg att kolla att den gamla tätningen inte sitter kvar! För blir den kvar kommer det att läcka ordentligt mellan den nya och den gamla tätningen. Alltså den gamla ska bort. Det här gäller för oljefilter i patronform. Sedan finns det insatsfilter som finns inne i en burk och då skruvar man loss burken och byter ut insatsen till en ny ren.

Det här kan man göra medan man väntar på att oljan ska rinna ut ur motorn. När det sedan slutat rinna skruvar man fast oljeproppen igen, men kolla att tätningsringen är i skick på oljeproppen som kommer emot oljetråget. Det är ide att byta den med jämna mellanrum.

När proppen är fastdragen och oljefiltret på plats fyller man försiktigt på den mängd olja som motorn ska ha, normala bilar en ca 3,5-6 liter olja går åt. Kolla även i handboken vad som står där så det inte blir för mycket eller för litet.

När den rätta mängden är ifylld, kolla även på oljestickan hur hög oljenivån är. När det finns olja i motorn, starta den och låt gå tills oljetryckslampan släcks (borde göra det ganska snabbt) och stäng av den strax efter det och kolla på oljestickan om nivån är rätt, om inte, fyll på lite till men undvik att lägga i för mycket.

Nyligen publicerat - Bygga och bo