Hoppa till huvudinnehåll

Lugn tidtabell när det stormar

viking line båt
Gabriella kör också vid kraftig vind. viking line båt Bild: YLE/Tobias Silvander södra hamnen

Sjökapten Stefan Dahlström har haft hand om befälet på Viking Lines fartyg Gabriella i 11 år. Under hans tid har det inte hänt att fartyget skulle stanna i hamnen när det har varnats för storm. Enligt bestämmelserna ska fartyget sakta ner vid hård vind. Då blir sjöresan tryggare och också trevligare för kunderna, säger Dahlström.

- Vi startar enligt tidtabell. Vi tar ju förstås hänsyn till lågtrycket. Vi gör det genom att först köra fortare och reducera farten när vinden tilltar.

Regeln till sjöss i passagerartrafik är att man ska beakta sjösäkerhet framom tidtabeller:

- Man beaktar ruttplanering inför lågtryck. Man kör med reducerad fart. Ju fortare man kör, desto mer belastas fören och skrovet. När man tar det lugnt undviker man slag och bottenstötningar. Kunderna trivs bättre och resan är tryggare. Man kommer fram när man kommer, säger Dahlström.

Gabriella byggdes år 1992. Efter det har reglerna för säkerhet ombord på bilfärjor och fartyg skärpts och Gabriella har byggts om på många sätt, säger Dahlström:

-Vi har bland annat stärkt bogvisiret. Vi har byggt om rampen i fören och byggt till portar i fören, för att hindra vatten från att komma in. På bildäck har vi installerat flera vattentäta dörrar.

Säkerheten har förbättrats efter tragedier till sjöss

Två stora katastrofer till sjöss har ändrat på synen på säkerhet på passagerarfartyg.

158 personer omkom då Scandinavian Star brann utanför Lysekil år 1990. Estonia förliste i Östersjön år 1994 och 852 personer miste livet.

Janne Luukkonen, utrustningschef vid STX Finland säger att kraven på säkerhet har blivit mycket strängare under de senaste 20 åren.

När fartygen byggs eller när gamla fartyg byggs om fäster man särskild uppmärksamhet vid bogvisirets och förens uppbyggnad. Om något skulle hända visiret som i Estoniaolyckan då visiret lossnade, håller porten tätt i alla fall och hindrar vatten från att läcka in i fartyget, säger Luukkonen

Mellan porten och visiret finns alarmsystem och kameraövervakning som reagerar om det börjar läcka in vatten. Fartygets befäl får omedelbart kännedom om eventuella läckage.

Bestämmelserna för stabilitet har stramats åt. Om fartyget stöter på grund och det kommer in vatten i fartyget hålls nya fartyg i balans bättre än gamla, säger Luukkonen.

Enligt Luukkonen har bestämmelser som gäller fartygens maskineri skärpts på 2000- talet. I de allra nyaste fartygen delas maskinrummet in i delar. Om det skulle komma in vatten i maskinrummet skulle fartyget klara av att köra tryggt i hamn, med hjälp av motorer i den andra delen av maskinrummet, säger Luukkonen.

I dag trafikerar färre fartyg farvattnen i Finland än för 20 år sedan. Elektroniska sjökort, bättre övervakning och utbildning i fartygssimulatorer har bidragit till ökad sjösäkerhet, uppger man vid avdelningen för sjöfart vid trafiksäkerhetsverket Trafi.