Hoppa till huvudinnehåll

Utbildningsexpert vill förändra skoldagen radikalt

Pasi Sahlberg jobbar nu som direktör på CIMO, men flyttar snart till Harvard där han fått en professur. Bild: YLE/Ted Urho cimo

För att hållas kvar i Pisatoppen även om tio år måste något göras åt den finländska grundskoleutbildningen. Gör om skoldagen helt och hållet, säger Pasi Sahlberg.

Sahlberg är en av landets ledande pedagoger och direktör för CIMO-institutet. Enligt honom är den stora utmaningen hur man gör utbildningen så intressant och motiverande för de unga som möjligt. Då de är motiverade ser de också poängen i att fortsätta utbilda sig efter nian.

Sahlberg menar att en konkret sak som kunde ändras på är skoldagens uppbyggnad.

Hur skulle då en oktobermåndag i årskurs sex se ut år 2023?
- På förmiddagen kunde de ha två-tre traditionella klassrumslektioner, äta en näringsrik lunch och kanske ha en paus där de kunde syssla med någon hobby.

Undervisningens skulle ske i lärarledda pedagogiska verkstäder, elevers egna grupparbeten eller i form av självstudier, kanske till och med utanför skolområdet.

Det som Sahlberg skulle ändra på är eftermiddagens lektioner.

- Då skulle undervisningen utgå från elevens intressen och elevens egna läroplan. Undervisningens skulle ske i lärarledda pedagogiska verkstäder, elevers egna grupparbeten eller i form av självstudier, kanske till och med utanför skolområdet.

Enligt Sahlberg skulle det här hjälpa eleven hitta det han eller hon verkligen brinner för, och vill jobba med i framtiden.

Den gemensamma grundskolan motarbetar segregation

- Det finländska systemet med en gemensam grundskola för alla elever i landet är rätt så unikt i världen, och det är ett koncept vi ska hålla fast i även i framtiden, anser utbildningsexperten Pasi Sahlberg.

Men hur mycket borde föräldrar till exempel få påverka vilken skola deras barn går i?
- Ifall vi ger föräldrarna en möjlighet att välja skola för sina barn, så finns det en risk att grundskolan segregeras. Valfriheten används främst av de föräldrar som är upplysta och är medvetna om att val man gör kommer att påverka i framtiden.

- De barn som skulle behöva få val gjorda för sig har ibland föräldrar som inte inser vikten av att göra de så kallade rätta valen under barnets tid i grundskolan, säger Sahlberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen