Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Återhämtning

Sabina Bäck
Sabina Bäck. Sabina Bäck sabina bäck

Just nu är vi orienterare inne i en viloperiod. Viloperioden, det är perioden efter säsongen då det är meningen att idrottaren ska vila både fysiskt och mentalt från orientering och träning.

Att starta en ny säsong fullständigt återhämtad är viktigt. Är man frisk, skadefri och motiverad i inledningen av träningsperioden byggs nästa säsong på en stabil och bra grund. Detta gäller såväl orienterare som övriga idrottare och varför inte även för motionärer.

Viloperioden är ett viktigt inslag i upplägget av en träningsplanering, men självklart räcker det inte med att vila en gång per år för att orka träna hårt. Ett välplanerat träningsupplägg kan se till så att vilan mellan träningspassen blir tillräcklig. Att sköta om kosthållningen är ännu ett sätt att försäkra sig om att återhämtningen fungerar. Dessutom gäller det ju även att hålla sig frisk och skadefri. Detta pussel är en svår nöt att knäcka!

Något jag som tränare funderat mycket på är hur jag ska få idrottarna att inse allvaret i att få alla bitar runt träningen att stämma för att de ska kunna träna hårt och utvecklas. En riktigt stor nål i ögat är att många slarvar med både återhämtningsmål och ombyteskläder i samband med träning. Enligt mig är detta A och O för att snabbt påbörja återhämtningen och hålla sig frisk. Ett återhämtningsmål ser till att nedbrytningen av kroppen stannar av och uppbyggnaden kan påbörjas. Torra, varma kläder håller förkylningarna borta.

Hur kan så enkla och grundläggande saker vara så svåra att komma ihåg? Är det kanske så att det är vi tränare som borde ta oss en titt i spegeln och fundera på hurdana förebilder vi är? För det är ju nog trots allt så att idrottarna tar efter det vi gör och inte det vi säger…

Sabina Bäck
Tränare, Finlands Svenska Orienteringsförbund r.f.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport