Hoppa till huvudinnehåll

Muslimer ser olika på sharian i Finland

Moské i västnyland Bild: YLE / Marga Sandström moské

Tonen vid diskussionen om Islam på Ajankohtainen kakkonen vid Yle i går kväll var lugn och dämpad. Sharialagen och kvinnans ställning väckte den livligaste debatten.

Sharialagen är islamsk lag som bygger på Koranen och den islamska profeten Mohammeds uttalanden. Synen på vilken ställning den islamska lagen ska ha i samhället skiljer sig också bland muslimer i Finland.

- Allah har skapat människan och han har stiftat lagarna. Vi borde ha sharia i Finland, sade Ahmed Fadil som är lärare i Islam. Fadil anser att det enda rätta är att införa sharia, eftersom Allahs lagar enligt honom finns till för att göra en människas liv så gott som möjligt och föra honom eller henne närmare Allah.

Anas Hajjar, imam och ordförande för det Islamska samfundet i Finland anser att man borde överväga att en del regler i sharian kunde tas i bruk bland muslimer:

- Det skulle vara viktigt att få ärenden som gäller äktenskap, skilsmässa och arv ordnade på ett bättre sätt. Jag är ändå inte färdig att säga vilken modell som skulle fungera bäst i Finland, sa Anas Hajjar.

Sharian innehåller vardagliga regler om hur en god muslim ska leva. Bland annat strafflagarna och synen på kvinnans ställning är inte förenliga med FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Strafflagarna i sharian är ytterst stränga. Till exempel homosexualitet är förbjudet och straffet för öppen homosexualitet är dödsstraff.

- Islam ser alla förhållanden utanför äktenskapet som synd, förklarade imamen Abbas Bahmanpour. Bahmanpour talar inte själv för att sharian ska tas i bruk i Finland.

Mohammad Azizi som är stadsfullmäktigeledamot i Åbo påpekar att de flesta muslimer i Finland inte talar för sharia:

- Tror ni verkligen att jag vill ha sharialag i Finland? Jag är företrädare för en liten grupp i samhället och jag bevisar varje dag att jag kan leva som en god medborgare i Finland. Tror vi verkligen att de flesta muslimer vill ha sharia? Vakna upp, sa Muhammad Azzizi som är stadsfullmäktigeledamot i Åbo.

Abdirahim Hussein, vice stadsfullmäktigeledamot i Helsingfors betonade att de flesta muslimer i Finland följer medelväg:

- Vi har hört åsikter som för fram ytterligheter. Jag är själv gift enligt finländsk lag, men vid giftermålet beaktade vi också de regler som Koranen förespråkar. Det går att kombinera ett liv som god muslim med finländsk lagstiftning. De flesta muslimer som lever i Finland vill naturligtvis följa finländsk lag, sa Hussein.