Hoppa till huvudinnehåll

Bilhjälp för hjälplösa (byta bromsdetaljer)

Bild: Yle byte

När det kommer skrapljud vid inbromsning så är bromsbeläggen oftast slut. Att byta dem och eventuellt bromsskivorna är ingen jättesvår sak.
Lossa hjulmuttrarna lite, lyft upp bilen och pallbockar under och skruva sedan bort hjulen helt.

Bromsbeläggen sitter fast på lite olika sätt på olika bilar och bilmodeller, men gemensamt för dem alla är att det gjort så det inte är svårt att byta dem.
Det kan vara frågan om nåt ”järntrådsliknande spänne” man ska lossa på, ett par skruvar man skruvar loss eller liknande så man får loss bromsoket och lätt kommer åt bromsklossarna.
Det kan vara ide att putsa av bromsoket och ”motstycket” med en stålborste så all sand och rost inte gör att bromsbeläggen kärvar fast och kan börja ligga på vid körning.

Ska man byta bromsskivorna på samma gång brukar man behöva skruva loss även ”motstycket, okhållaren, bromsbygel” för att kunna få bort skivorna. Endel bromsskivor är lösa och spänns fast av hjulmuttrarna via fälgen, andra kan sitta fast med en lite skruv.

Det finns minimimått på hur tunn en bromsskiva får bli och blir den för tunn är risken stor att den spricker eller rent av går i bitar. Då har man ingen broms alls på det hjulet!

När man skruvar ihop allt tillbaka ska man undvika att ta i bromsbeläggen och bromsskivan på den så kallade bromsytan så att det inte kommer fett på dem. Får man fett, olja eller liknande på dessa ytor blir bromsverkan mycket sämre. Man kan lägga lite kopparpasta på ytan som bromsbeläggen ska glida på i bromsbygeln (okhållaren, motstycket) så rör de sig lättare vid inbromsning och börjar inte så lätt ligga på heller.
Det kan vara ide att lägga kopparpasta på gängorna på de skruvar som man tagit loss går de lättare att få upp nästa gång.

Försöka att alla bromsdetaljer är så rena som möjligt för då funkar det mycket bättre och risken för fett på bromsytorna blir mycket mindre.
Många nya bromsskivor måste tvättas av innan man skruvar dem på bilen, för de är behandlade med ett lager skyddsfett mot rost. Fastnar det fettet i bromsbeläggen så blir bromsarna ineffektiva och svaga.

Lycka till med den mindre bromsrenoveringen och putsa bort allt bromsdamm, gärna med bromsrengöringsmedel, före ni sätter igång.

Nyligen publicerat - Bygga och bo