Hoppa till huvudinnehåll

Några träningsmål att bemästra

Jag brukar med jämna mellanrum stöta på övningar eller styrkedemonstrationer som jag sedan måste att lära mig. Ibland lyckas jag, ibland inte. En pull-up med bara en arm jobbar jag fortfarande aktivt på medan jag efter månader av aktivt övande klarade av mitt första stående maghjul. Det fina är att tomhetskänslan som ibland infinner sig när ett mål är avklarat och man fråga sig “vad nu?” uteblir eftersom det alltid finns ett svårare sätt att utföra övningen.

Ifall du känner för att utmana dig själv kan du gott och väl prova på något av följande mål. Alla övningar kan dessutom med fördel göras hemma framför teven på kvällen. Se fast övningen som ett naturligt tilltugg till fredagsfilmen.

Stående maghjul

För att klara av den här övningen behöver du ett maghjul (ab wheel). Som tur är de billiga, en ny kostar runt 20 euro och rätt ofta hittar man de också nästintill oanvända på lopptorgen för en spottstyver.

Börja med att lära dig göra en utrullning med knäna i marken. När du lärt dig den övningen och det inte längre känns så tungt är det dags att resa sig och prova göra den stående. Försök att hålla benen och ryggen så rak som möjligt.

Skip Instagram post

View this post on Instagram

Bloggfotar med mobil. Lyx! #styrkelyftet

A post shared by Magnus Hansén (@hansencarlmagnus) on

Här finner du närmare instruktioner hur du lär dig övningen:



Double arm lever

Ja, vad ska man riktigt kalla den på svenska? Jag läste någonstans “flygande planka” och det är väl rätt så nära sanningen. Vi snackar alltså en övning där du balanserar kroppen på armarna. Huvudet och fötterna i luften, händerna stabilt i golvet och så försöker du räta ut kroppen så gott det går. Övningen känns ungefär som om en arg massör med äktenskapsproblem går bärsärkargång på dina triceps.

Skip Instagram post

View this post on Instagram

Lite rakare ben, men det kanske tar sig.

A post shared by Magnus Hansén (@hansencarlmagnus) on

Här hittar du bra instruktioner.

Det här är alltså den enklaste versionen av en flygande planka. Ett framtida mål är att lära mig armhävningar medan jag är i en flygande planka. Kolla t.ex den här killen:



Superman push-ups

Sägs vara världens svåraste armhävning men det är nog att ta i. Övningen går ut på att du ligger raklång på golvet med armarna utsträckta likt Stålmannen. Sedan gäller det att lyfta på mage och rumpa medan händerna och fötterna är stadigt förankrade i golvet.

Här har du en bra video som visar rörelsen i detalj: