Hoppa till huvudinnehåll

Ett enda spring längs perrongerna- VR lovar bättring

På en längre perrong som på den i Ilmala kan det bli bråttom att hinna med tåget om det stannar i fel ända. Bild: Fred Wilén/YLE mell

Närtågen har i en veckas tid avgått från nya perronger. Samtidigt har passagerarna ofta fått springa för att hinna med tågen då de stannat än här och än där längs med perrongen. Trafikverket lovar bot och bättring med snar tidtabell.

Det är A- M- och L-tågen som fått lägga om perrongerna på grund av den nya ringbanan.

– Huvudbanan har redan vänstertrafik, och då var bedömningen den att det var bäst att lägga om trafiken även på banan till Vandaforsen. Alberga stadsbana förenas med Vandaforsbanan i Hoplax, så då måste det banavsnittet också läggas om, säger överinspektör Timo Kovanen på trafikverket.

Ringbanan tas i bruk i juli 2015. Den förenar huvudbanan och Vandaforsbanan med varandra, senast då skulle banorna ha likriktad trafik.

Problemet undersöks

För passagerarna har omställningen inte bara betytt nya perronger. Enligt Kovanen har det att tågen stannar hur som helst på stationerna i Ilmala, Hoplax och Mäkkylä inte direkt med bytet till vänstertrafik att göra.

– Att justera markeringarna för var på perrongen tågen stannar är ett skilt projekt som förverkligats i samma veva, säger Kovanen.

Det är Trafikverket som gör markeringarna enligt HRT:s och VR:s önskemål. På VR förklarar Jukka Joronen problemet med de olika tågtyperna bolaget har i trafik.

– På de äldre tågen och på de nya Flirt-tågen är både själva tågen och biljettförsäljningsavdelningarna olika långa, säger Joronen.

Både Kovanen och Joronen lovar att problemet ska åtgärdas så fort som möjligt.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen