Hoppa till huvudinnehåll

Når Twitter upp till förväntningarna på börsen?

Mikrobloggen Twitter introduceras på torsdag för första gången på New York-börsen. Det är den mest emotsedda börsnoteringen inom teknologisektorn sedan Facebook börsnoterades i maj förra året. Den stora publiciteten har också haft effekter på Twitters beräknade aktiepris.

Det är den stora efterfrågan bland investerare som har fått Twitter att höja aktiepriset med 25 procent inför börsnoteringen. Det betyder också att mikrobloggens marknadsvärde beräknas vara nästan 14 miljarder dollar.

Det San Fransiscobaserade företaget hade till en början en mera försiktig strategi, väl medveten om det misstag som Facebook gjorde då man förra året drev upp sitt aktiepris alldeles inför börsnoteringen, med den påföljden att aktierna förlorade stort i värde.

Trots att storinvesterarnas signaler nu har ökat Twitters optimism blir det nog ingen folkfest.

- Min erfarenhet är att när det är fråga om en stor börsintroduktion som får mycket publicitet så har det ingenting att göra med vanliga investerare, säger Molly Wood från teknologitidningen CNET.

En opinionsundersökning nyligen som AP och CNN lät utföra visade också att 47 procent av de tillfrågade amerikanerna inte tror att Twitter kommer att bli en bra investering.

Mikrobloggen har i dag omkring 230 miljoner användare, men går trots det med förlust, och den trenden väntas inte vända förrän om några år.

Nu handlar det alltså mest om förväntningar och om att bakgrundskrafterna vill kamma hem vinster. För när börsklockan ringer och marknaderna öppnar så börjar de riktiga utmaningarna.

- Twitter kan inte använda sig av annonser på sina sidor på samma sätt som Facebook och andra sajter så de måste hitta på egna sätt att förtjäna pengar, säger analytikern Nate Elliott vid Forrester Research.

Många tror därför att mikrobloggen kommer att försöka bli lönsam bland annat med hjälp av sponsrade tweetar.

Läs också