Hoppa till huvudinnehåll

Bilhjälp för hjälplösa (byta avgasrör)

Det nya avgasröret
Det är enklare att byta avgasrör än det ser ut. Det nya avgasröret Bild: Yle/Strömsö avgasrör

Avgasröret är en del som leder ut resterna från förbränningen i motorn och brukar förr eller senare rosta sönder (ofta av kondensvatten i avgaserna) eller rent av brytas eller skaka av.

Att byta ut det trasiga röret är egentligen inte speciellt svårt; några avgasrörsklämmor, upphängningar och sedan vrida bort det... ibland fungerar det så, men speciellt om man bara ska byta en del och inte hela röret, kan delarna sitta fastrostade i varandra.

Börja med att lyfta upp bilen och palla upp den ordentligt. Skruva loss avgasrörsklämmorna (behövs nästan alltid en 13 mm:s nyckel). Knacka sedan med en hammare på anslutningarna från sidorna på det utanpå liggande röret, så lossnar och formar det sig enligt det inre röret och är lättare att vrida loss. Vissa röranslutningar har två flänsar som sitter emot varandra med en tätning emellan och de är mycket lättare att få loss. Fast inte ens skruvarna rör sig gör det ingenting, då sågar man av dem och lägger nya istället tillsammans med det nya röret.

När man fått bort det gamla röret, eller de delar man ska byta så är det bara att sätta dit det nya.
Ibland kan det vara ide att sätta lite avgasrörstätningsmassa mellan rören för att få det riktigt tätt. Sedan när man skruvar fast rörklämmorna, kolla att röret inte tar i någonstans utan har möjlighet att röra på sej lite upp, ner och båda sidorna. Tar det i då motorn går får man en jobbig resonans in i bilen.
Se till att rörklämmornas ändar pekar åt sidan eller helst uppåt, för pekar de rakt neråt är risken stor att de kan ta i någon upphöjning i vägen och på så sätt dra loss eller sönder hela avgasröret.

Den hela operationen är egentligen inte alls svår men det är bra med så mycket utrymme under bilen som möjligt så är det lättare att böka på, speciellt då man tar bort röret. Men se till att bilen är stadigt och bra uppallad och inte rubbas ur sitt läge i första taget.

Sen när allt är klart, starta och kolla om det blev något tystare. Är röret riktigt tätt ska motorn stanna efter en liten stund då man håller en handske eller trasa mot avgasrörmynningen så att avgaserna inte slipper ut. Då har du lyckats till 100 %.

Lycka till med rörbytarkonsten.

BilCalle

Nyligen publicerat - Hobby och hantverk