Hoppa till huvudinnehåll

Därför strejkar Nobinaförarna

Många bussturer blev okörda i Esbo i dag. Bild: YLE/Tobias Silvander esboporten

Busstrejken som ställde till det i kollektivtrafiken kom som en överraskning för bussbolaget Nobinas ledning. Huvudförtroendeman Markus Jokikokko säger att förarna tröttnat på problemen med arbetsturerna.

– Det hela började för ett och ett halvt år sedan när Nobina ville förnya schemaläggningen av arbetsturerna, bland annat gav man ökad effektivitet som skäl, säger Jokikokko.

Jokikokko säger att förarna hade förståelse för att projektet var omfattande och gav arbetsgivaren tid att rätta fel och problem.

– Men det blev aldrig bättre, snarare tvärtom, säger han.

Ett stort pussel

På Nobina berättar trafikdirektör Mårten Winqvist att förarnas schema görs upp för två veckor i taget. Senast en vecka före en turlista träder i kraft ska förarna få den.

– Vi har en avdelning som planerar turlistorna, och vi försöker så långt det går tillmötesgå arbetstagarnas behov och önskemål, säger Winqvist.

Planerarna har ett stort pussel att lägga. Förarna har 40 timmar arbetstid på en tvåveckorsperiod. Turerna är mellan 5 och 11 timmar långa och även vilodagarna ska rymmas med. En ytterligare bit i pusslet utgörs av att det inte är bussbolagen utan beställaren, HRT som gör upp tidtabellerna.

Morgontrötta kvällspersoner

Förarna är inte nöjda med resultatet. Många förare har vant sig att uteslutande köra en viss typ av turer, och vill inte lägga om sina rutiner.

– Vi har morgonmän och kvällsmän skilt för sig, då ska inte arbetsgivaren komma och röra till det utan att höra förarna. Visst ska arbetsgivaren vara rättvis, men jag tycker inte det är jämlikt att tvinga någon som inte hålls vaken att köra morgonturer, säger Jokikokko.

Jokikokko säger att många när de sökt sig till branchen har räknat med de turer man då kommit överens om. Att ha kvällar och morgnar om vart annat blir tungt för de personerna, och även deras familjer lider. Jokikokko anser att det i ett så stort företag som Nobina borde finnas svängrum så att alla kan få de turer de trivs med.

Alla får inte alltid som de vill

Mårten Winqvist fick höra om strejken mindre än ett dygn före den bröt ut. Han säger att han och den övriga ledningen överraskades av strejkorsaken.

– Enligt vår arbetsmiljöundersökning trivs största delen av våra förare och tycker att det är trevligt att komma på jobb. Men när vi har 1000 förare inom bolaget kan inte alla alltid få precis de turer de vill ha, säger Winqvist.

Förarna återvänder till arbetet på morgonnatten mellan fredag och lördag. Mer information om vilka turer som körs finns på HRT:s webbplats.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen