Hoppa till huvudinnehåll

Marcus Grönholm besviken på Hirvonen

Rallyföraren Mikko Hirvonen får sig en liten känga av föredetta världsmästaren i rally Marcus Grönholm. Det verkar som om Hirvonen mot slutet skulle ha gett upp.

Det känns lite avdankat och ointressant att Sebastien Loeb lägger av och så kommer en annan Sebastien, det vill säga Ogier och dominerar. Ogiers framfart i Volkswagen har nog varit en överraskning med tanke på att stallet är nytt.

Marcus Grönholm var på plats under VM-rallyt i Jyväskylä. Mest besviken är han i år på Mikko Hirvonen.

- Jag väntade nog att finländarna och Hirvonen i Citroen skulle ge lite mera motstånd till Ogier. Nu blev det igen en Sebastien som dominerade. Hirvonen har visserligen också haft lite otur liksom Jari-Matti Latvala. Båda är bra förare men de räcker inte riktigt till, säger Grönholm.

Nya förare är svåra att få fram. Andreas Amberg och Jarkko Nikara och många andra som är bra men att göra genombrott är inte lätt. Att få fram en ordentlig budjet är svårt och det gäller att vara på rätt plats i rätt ögonblick.

- Själv hade jag den turen, minns Grönholm.

Att finländarna inte klarar sig på asfalt är numera bara en myt. Det borde man inte längre tala så mycket om.

Rally-VM har tappat den stora publiken och medieintresset. Stall försvinner och allt blir jobbigare.

- Förr var rally en av de intressantaste sporterna som efter ishockey tävlade om uppmärksamheten med formel 1. Så är det inte längre konstaterar Grönholm. Det lär visserligen vara nya stall som vill med i leken. Sen droppar gamla ofta bort så därför blir det inte bättre. Vi skulle behöva en finländsk världsmästare igen så skulle det se bättre ut.

Hyundai kommer att bli ett bra stall under ledning av Michel Nandan som Grönholm känner bra.

- Nandan har mycket att lära sig men det är bara en tidsfråga.

Finländarnas fördel på grusunderlag har försvunnit med tiden. Det problematiska ur finländarnas synvinkel, när så många rallyn körs på asfalt är att det inte i Finland finns asfaltbanor.

- Skillnaden är stor eftersom underlaget ibland är halt medan fästet ibland är bra. Det är känslan man måste hitta, menar Grönholm.

Att komma in i ett stall kräver mera skicklighet än pengar. Det är inte som i formel 1.

- Man måste vara snabb men säker. Dessutom måste allt fungera perfekt mellan kartläsaren och föraren. Noterna är ytterst viktiga eftersom man kan komma ihåg fel trots att man kört samma rallyn flera gånger.

Rallygnistan tändes i unga år eftersom Grönholms pappa körde. Marcus hoppade omedelbart när det var möjligt i rallybilen. När fadern gick bort under en träning kändes det givetvis otroligt tungt.

- Min mor försökte nog få mig på andra tankar och frågade mig om jag inte kunde tänka mig göra något annat. Hon var orolig men förbjöd inte mig från att köra.

Utav de bilar Grönholm kört känns Peugeot 206 den käraste. Bilarna är alltid olika men skillnaderna är små. Bilarna har rätt så likadan kapacitet.

Rallyna är kanske lite för långa i dagsläge. Det kunde vara skäl att förkorta från tre till två dagar.

- Någonting nytt måste man hitta på för att göra allt intressantare, TV behövs för att hålla igång cirkusen och nu är man på väg att hitta nya koncept.

Efter 2007 avslutade Grönholm sin karriär. Efter det har det blivit inhopp såsom i Sveriges rally 2010. Grönholm funderar inte på en come back.

- Det var kul att köra men man märkte att det tog en hel dag innan man kom igång på riktigt. Det har nog varit rätt beslut att sluta då jag gjorde det, avslutar Grönholm.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport