Hoppa till huvudinnehåll

”Företag borde bli bättre på digital marknadsföring”

Innehållsspecialisten Josefine Janhonen på Dingle säger att företag ofta agerar fel på sociala medier. Digital kunskap saknas. Bild: Yle dingle

Finländare väljer aktivt bort företag som inte kommunicerar på rätt sätt på sociala medier. Ändå är finländska marknadsföringsproffs i allmänhet inte tillräckligt bra på att verka på nätet och går därmed miste om en hel del pengar. Det anser Annonsörernas förbund och digitala marknadsföringsbyråer.

"Marknadsföring är som en orkester" Bild: Yle rso
Marknadsföring kan liknas vid en konsert, och om man tänker på hur den traditionellt har sett ut är det så att kunden kommer och sätter sig ned i publiken och orkestern - eller företaget - spelar uppe på scenen. Det förklarar Kristina Heinonen som är professor i marknadsföring vid Svenska handelshögskolan Hanken i Helsingfors.

- Sen har det gått till det att man har börjat inse att kunden kan vara en medproducent av den där orkestern. Kunden skapar alltså musiken; det är det som nuläget är.

Så kunden tar alltså inte bara passivt till sig reklam utan deltar nu också själv i marknadsföringen; främst genom att vara aktiv på sociala medier och tala om företag och varumärken där - på mer eller mindre smickrande sätt.

Nya utmaningar

Ritva Hanski-Pitkäkoski säger att många marknadsförare inte är tillräckligt kunniga för att verka professionellt på nätet. Bild: Yle hanski-pitkäkoski
Det skapar nya utmaningar för företagen, och enligt Ritva Hanski-Pitkäkoski som är vd på Annonsörernas förbund så har många av dem inte insett det här. Hon menar att det bottnar i det att de flesta utbildningar i marknadsföring, till exempel på handelshögskolor, är föråldrade.

- Internet förändras varje dag och det blir alltid nya saker att lära. Baskunskaper kanske vi inte har tillräckligt mycket. I skolorna borde man studera mera internetproblematiken och så där. Jag tror att det finns ett kompetensgap där.

”Utbildningen inte gammalmodig”

Bild: Yle svenska handelshögskolan
Men professor Heinonen på Hanken håller inte med om att den utbildning många marknadsföringsproffs har nu är föråldrad.

- Grundförutsättningarna för det vi till exempel på Hanken lär ut så är fortfarande helt gångbara. Vi fokuserar mycket på hur man skapar värde åt kunder, hur man interagerar med kunder, skapar långsiktiga relationer, hanterar sina kundrelationer. Det här stämmer fortfarande och kommer också att göra det i framtiden.

Och på yrkeshögskolan Arcada säger man att man i många år har satsat på digital marknadsföring.

- Vi ser det här som det nya. Vi planerar också en ny inriktning i digital marknadsföring till hösten 2015, säger Linn Hongell som är programledare för utbildningen i företagsekonomi.

Få kunniga marknadsförare på nätet

Twitter
Finländare håller allt mer till på sociala medier. Twitter Bild: twitter.com mikroblogg
Annonsörernas förbund ser ändå att det finns en klar brist på digital reklamkompetens, och enligt vd:n Hanski-Pitkäkoski har det här sänkt trösken för att sparka traditionella marknadsförare. Fler personer har alltså förlorat jobbet just på grund av det här, menar hon. Eftersom kunderna finns allt mer på nätet så anser Hanski-Pitkäkoski att företagen borde fokusera på att marknadsföra där.

- Det tycks vara så att konsumenterna är mera på internet än företagen. Det är inte bra.

Danmark och England är ledande

Internationellt sett kommer Finland på efterkälken då det gäller reklam i digitala medier, säger hon och påpekar att 17 procent av reklamkakan i vårt land går till digital marknadsföring.

- Till exempel i Danmark och England det är nästan den största delen av marknadsföringsinsatserna som går till internet.

Generationsklyfta

Många i reklambranschen är också äldre och har svårare att greppa det digitala, tillägger Hanski-Pitkäkoski.

- För yngre är det lättare att lära sig saker och ting när det gäller internet. Naturligtvis vi äldre kan också lära oss men det går kanske lite långsammare.

Men en förändring håller på att ske. Det beror troligen på att digital marknadsföring är den enda formen av marknadsföring som har mycket positiva framtidsutsikter för tillfället.

Kommunikation på sociala medier

Josefine Janhonen jobbar som innehållsspecialist på den digitala marknadsföringsbyrån Dingle och hon ska inom kort utbilda proffs från 24 företag i hur man marknadsför digitalt. Det är en helt ny slags kurs och intresset har varit stort.

- Vi blir allt oftare kontaktade av företag som vill veta hur de ska agera digitalt. Vår community management-kurs blev snabbt fullsatt så det finns nog ett jättestort behov av att lära sig de här sakerna.

Personligt tilltal krävs

Mobil Facebookapplikation.
Mobil Facebookapplikation. Bild: YLE/Rolf Granqvist app
Janhonen säger att företag i dagens läge nog finns på sociala medier - men mest för att informera och göra direktreklam för sina produkter. Det beror ofta på att företagsledningen har bestämt att det ska vara så.

- Det vill säga du använder pressmeddelanden eller nyhetsbrev och så kopierar du deras text till sociala medier för att informera folk. Problemet här är att det krävs att man är så mycket mer personlig i de här kanalerna och att man för en diskussion med kunderna. Det krävs ett mycket annorlunda sätt att föra fram saker där än vad de gör i de traditionella medierna.

Mervärde och dialog viktigt

Företagen borde alltså också erbjuda ett mervärde kring sina produkter. Professor Heinonen på Svenska handelshögskolan Hanken håller med.

- Om man kör på som tidigare med att försöka sälja och visa sin egen produkt, tjänst, via sådan här vanlig envägskommunikation så finns risken att man inte syns i mängden av all kommunikation och information som finns ute där på marknaden, så det är kanske då konsekvenserna av det då, att man inte syns i mängden.

Hon tillägger att finländare också aktivt väljer bort företag som kommunicerar på fel sätt på sociala medier.

Många vill ha svar inom en timme

Josefine Janhonen på Dingle säger att det krävs att företagen hela tiden följer med vad som skrivs på sociala medier. Det kan till exempel dyka upp öppna frågor från allmänheten.

- När du väl är där så vet vi att 40 procent av alla användare väntar sig ett svar inom en timme. Det räcker inte bara att du är och svarar om en vecka. Man kan se det som att kundtjänsten har flyttat till nätet och de sociala kanalerna, och där väntar man ju sig att det kommer ett svar.

Företaget måste svara om det är kris

Det här är särskilt viktigt om meddelandena är kritiska gentemot det egna företaget. Hon nämner Marimekko och deras långsamma reaktion på plagiatskandalen som ett skräckexempel.

- Det viktigaste är att du är där och säger att hej, att det här verkar vara ett problem och vi måste reda ut vad som är bakom. Det är klart att ingen kan ha ett svar genast och man måste också reda ut saker och ting. Men vi har ibland sett exempel på när det har uppstått en stor kris och företaget säger absolut ingenting. Dom fortsätter följa sin kalender, det vill säga fast pratar om vädret eller nånting, att hipphurra det här är jätteroligt, och då blir det jättekonstigt.

Öppenhet är framtiden

Enligt Janhonen måste företagen dessutom öppna upp och självmant berätta om sin verksamhet. Hon anser att alla anställda måste ta initiativ här, och tillägger att företagen fortfarande inte inser att det är viktigt.

- Sen så står det kanske inte heller i folks kontrakt att jag ska också syssla med att marknadsföra företaget, men vi kommer mer och mer till det att det är varje arbetstagares plikt ska vi säga att på något sätt bidra till det här.

Hon tillägger att företagen ofta inte förstår att de är intressanta för en bredare allmänhet.

- För den vet inte nödvändigtvis vad företaget sysslar med. Folk som jobbar på företaget kan däremot uppleva samma information som normal och alldaglig.