Hoppa till huvudinnehåll

Bostadsförmedlarens första år handlar om att vinna eller försvinna

Casper Wallén har klarat av det första svåra året som bostadsförmedlare. Han arbetar för ett franchisingföretag i det ansedda Ulrikasborg i Helsingfors. Trots att arbetet innebär personliga risker, hård konkurrens och kvällar och veckoslut, trivs han med jobbet. Men att vara bostadsförmedlare passar inte alla.

- Man sitter inte bara på kontor, utan man måste vara insatt i jättemånga delområden. Man måste ha juridisk kunskap, ekonomisk kunskap, vetskap om konstruktion och material och gärna ett estetiskt öga för saker och ting, berättar Wallén som dessutom har en förkärlek till husen i Ulrikasborg.

- Det som jag gillar speciellt med de här kvarteren är att det finns många historiska hus här som intresserar mig.

Mer än bara husvisningar

Wallén visar stolt upp lägenheten på Kaptensgatan och berättar vant om vilka möjligheter just den lägenheten har.

- Som förmedlare måste man tro på det man säljer. Däremot ska man vara försiktigt med klichéerna och med att överdriva, eftersom det kan ha en motsatt effekt, förklarar han.

Hur svårt har det varit att komma in i branschen?

Egentligen är det inte så jättesvårt, men det är ganska många som inte lyckas och som är tvungna att söka sig vidare. Det är en jättehård konkurrens.

Wallén påpekar att det är viktigt att man går in i branschen med rätt motiv.

- Många har en glansbild av vad det är att vara bostadsförmedlare. Man ser bilden av någon som är på visning och tar emot människor och visar runt i ett hus, men det är så mycket mer än så. Och om man vecka ut och vecka in visat ett hus utan att hitta rätt köpare och kostnaderna rullar på, så sätter det press på en också, menar Wallén.

Hur känner man av konkurrensen bostadsförmedlare emellan?

En av mina kolleger sa att dörrarna till ett bostadsförmedlingskontor är som saloondörrar, det kommer och går människor, säger Wallén.

Han understryker ändå att det internt mellan kollegerna i hans kontor fungerar bra, trots att alla är företagare.

Viktigt att bygga upp kundkontakter

Att branschen annars har ett dåligt rykte tror han beror på att många inte är certifierade bostadsförmedlare som har avklarat LKV-tentamen.

- Själv ska jag göra det på lördag, fortsätter Wallén.

Vad är det som gör att vissa inte klarar av det och du har lyckats med det här första året?

- Man får vara ödmjuk, men man talar nog om det första året som dödskuggans dal. Det kan vara ett rätt så otacksamt jobb när man börjar om från noll och får bygga upp kundrelationer och en kundbas åt sig.

Men när man har varit länge i branschen och redan sakta men säkert lyckats bättre och bättre, bygger man upp en kundstock som många gånger sedan återkommer. Det gäller att göra ett gott jobb så att nöjda kunder kan rekommendera mig vidare.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen