Hoppa till huvudinnehåll

"Vi har alla ett personligt varumärke, vare sig vi vill det eller ej"

Ditt personliga varumärke innefattar allt du gör och säger, både i verkligheten och på sociala medier. Och frågan är inte om vi vill ha ett personligt varumärke eller inte, utan om vi vill styra det själva, menar Harini Chari, marknadsföringsstrateg på American Chambers i Helsingfors.

- Då jag föreläser om personliga varumärken finns det ofta någon i publiken som säger att de inte är intresserade av att skapa något personligt varumärke och att det inte hör hemma i deras kultur. Men då brukar jag säga till dem att ifall du inte tar kontrollen över ditt personliga varumärke, kommer någon annan göra det för dig i stället. Vi har alla ett personligt varumärke, vare sig vi vill det eller ej, säger hon.

"Vi har blivit mera transparenta"

Det handlar alltså om vilken bild vi vill förmedla av oss själva till andra. I dag skapar sociala medier som till exempel Instagram nya möjligheter för oss att lyfta fram våra egna personligheter.

- I dag är vi villiga att vara transparenta om oss själva. Vi använder internet för att få uppmärksamhet och det har blivit ett medium där vi marknadsför oss. De sociala medierna till och med frågar dig vad du gör, vad du tänker. Många tar det här på allvar och lägger ner mycket tid på detta, säger Chari.

Lyft fram dina unika egenskaper

Enligt Chari innebär personlig marknadsföring ändå inte att göra sig till någon man inte är, utan snarare att förstå sig på sina egna styrkor och förmedla dem till andra.

- Det handlar inte om att skapa ett helt nytt själv, utan om att förstärka ditt sanna själv och dina unika egenskaper.