Hoppa till huvudinnehåll

Generation iPad

Bild: Josefin Lassander ellinor sundqvist

När jag själv var yngre slukade jag böcker. Idag är det spel på iPad och smarttelefoner som slukar barnens uppmärksamhet.

För några veckor sedan fick vi besök av våra släktingar som vi inte träffat på länge. Runt kaffebordet kom läsning på tal. ”Vår son har just lärt sig läsa! Vill du visa, gubben?” sade pappan i familjen stolt. Vi förväntade oss alla att han skulle ta tidningen som låg framme på bordet och visa sina färdigheter. Men istället log treåringen brett och sprang ut i bilen och hämtade en iPad. Där bläddrade han fram en text och började trevande läsa högt. Behöver jag säga att vår familj gapade som guldfiskar av förvåning?

När jag var yngre älskade jag böcker. Jag vaknade innan väckarklockan ringde bara för att hinna läsa en bok innan skolan, och helst hade jag alltid en bok under näsan. Jag har en stor bokhylla i mitt rum som är fylld med böcker, och där har jag ändå bara sparat mina favoriter. Idag kan ingen tolvåring säga vilken favoritbok hen har, men däremot kan samma tolvåring rabbla upp alla sina favorit-appar på smarttelefonen eller iPaden. Dagens ungdomar är helt enkelt ointresserade av böcker.

Delvis är bristen på bokläsning föräldrarnas fel. En treåring borde inte ens ha tillgång till en iPad. Själv fick jag knappt röra en dator innan högstadiet. Om vi ville använda datorn och spela något spel var det okej, men på villkoret att vi först hade lekt utomhus under motsvarande tid. Jag har inte lidit det minsta av det! Då tyckte jag såklart att det var orättvist. ”Alla andra får ju!” kunde jag häva ur mig. Men sanningen var att långt ifrån alla andra fick. De flesta andra hade det likadant. Idag däremot skulle frasen ”Alla andra får ju!” vara helt enligt sanningen.

Vad som är ännu värre är att skolan nu dessutom uppmuntrar eleverna att skriva allt på dator redan från och med förskolan. Som om ungarna inte använder datorer och elektroniska apparater tillräckligt redan? I dessa tider, då alla kan hantera en iPad från så gott som födseln, vore det desto viktigare att uppmuntra barn att skriva för hand. Att dessutom läsa riktiga böcker och se tjusningen i det är viktigare än någonsin. Dagens ungdomar, den så kallade Generation iPad, kommer att ha sämre handstil än någon annan generation. Men det spelar väl ingen roll när vi ändå skriver allt på dator?

Jag kommer i alla fall att köpa riktiga böcker till mina barn. Jag tror inte att man kan få en bättre uppväxt än vår, den nerkopplade generationen som fortfarande uppskattade läsning.

Ellinor Sundqvist
Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Den här texten är skriven av en skolelev i projektet Veckans skola. Läs mera om projektet på Svenska.yle.fi/skola.

Kommentarer

Inlagt av

Jättebra skrivet, håller absolut med om hur viktiga böcker är. Böcker lär oss läsa, men inte bara det, de lär oss att förstå och de öppnar nya dörrar.

Inlagt av

Du har Ellinor gjort en mycket tänkvärd iakttagelse av den rådande situationen angående barnens läsning samt läsningen överlag. Det är ett faktum att bokhyllorna sinar i de flesta hem och människor väljer till exempel e-böcker istället för pappersböcker.
Jag vet inte hur många gånger jag har förundrats över skolornas attityd i frågan. Mina yngre syskon får sina läxor elektroniskt och för att kunna göra läxan är det ett "obliga" att ha tillgång till dator och internet. Jag har förståelse för att det är ett måste för skolan att hänga med i utvecklingen och fostra eleverna in i det onlinesamhälle vi lever i. Samtidigt har jag svårt att tro att det är förnuftigt att lägga pennan i skrivbordslådan för all framtid!
Roligt att det finns andra som ställer sig kritiska till det här, jag har nämligen många gånger undrat varför ingen ifrågasätter utvecklingen i denna riktning. Den är absolut värd att ifrågasätta och begrunda lite djupare, speciellt när det handlar om barn och skola.

Inlagt av

Jag håller verkligen med dig om nästan allt. Jag är liksom du väldigt glad över att jag inte växte upp under den teknikhysteri som råder för tillfället. Tyvärr måste jag medge att jag nuförtiden är uppkopplad så gott som hela tiden (förutom på nätterna, jag behöver min skönhetssömn), men än finns det hopp (ska vi hoppas)!

Inlagt av

Jag håller fullständigt med dig Ellinor. Nu för tiden kan barn ta sig fram på en Ipad eller Iphone innan de ens lärt sig prata. Det är väldigt skrämmande. Jag var själv en bokmal när jag var yngre. Jag minns lugnet som följde med läsningen av pappersboken, sida efter sida. Jag tror inte jag kunde hitta samma lugn på skärmen. Böcker är mer än bara text! Jag hade också liknande regler som du under min uppväxt, internet och dator var något speciellt och hörde inte till min vardag som lågstadieelev. Generation Ipad, ett mycket passande och smart uttryck.

Inlagt av

Jag håller absolut med dig Ellinor. Även jag var en bokslukare när jag var yngre, jag visste inget bättre än att krypa upp i soffan med en riktigt spännande bok. Jag tycker att det är oerhört synd att barn inte är lika intresserade av att läsa böcker som förut. Jag är på samma sätt som du skeptisk till att så gott som alla skolarbeten sköts elektroniskt nuförtiden, det leder till att barn blir beroende av tekniken redan från barnsben.

Inlagt av

Vilket bra inlägg! Att barn ska lära sig läsa på läsplattor tycker jag är helt fel. Jag minns själv när jag läste mina första ord på mjölkpaketet hemma. Varifrån ska nutidens barn läsa sina första ord, månne det bli angry birds från läsplattan? Jag blir oerhört frustrerad och arg när jag hör om generation iPad. Att läsa en bok på en läsplatta skulle inte alls ge samma känsla som den papperstillverkade boken. Jag hoppas verkligen att läsplattorna inte tar över böckerna, det måste få ett slut. Som Ellinor tänker jag absolut ge mina barn böcker gjorda av papper, inte elektroniska läsplattor.

Inlagt av

Vilken fin iakttagelse du har gjort Ellinor! Som jag nämnde för dig igår, så fastnade jag direkt för din text där du begrundar och frustreras över Generation iPad. Jag håller fullständigt med dig! Jag har själv också varit med om ett litet barn som visat sina färdigheter på iPaden. Jag tappade nästan hakan.. Vad är det här för någonting egentligen? Klart att teknologin behöver gå framåt med tiden men som Johanna skriver: varför i den här riktningen?
Jag blir frustrerad när skolan funderar över att ändra läroböckerna och allt skrivandes på papper till elektronisk form. Jag vill få ha boken i handen och inte sitta framför skärmen och plugga några hundra sidor. Och visst gillar jag att få skriva mina recensioner på dator, men nog är det ju viktigt att kunna skriva med pennan i hand och inte med tangenterna..

Inlagt av

Jättebra poäng Ellinor, unga borde lära sig att skriva mer för hand än dator. När jag gick i lågstadiet så var det inte många som hade en egen telefon före 5:e eller 6:e klass, nuförtiden har ju nästan alla som går i lågstadie en egen telefon. Tekniken går fram men en sak jag kom att tänka på när jag läste artikeln var att det är en sak som inte kommer ändra. Att rita för hand är något speciellt som inte ännu kan toppas riktigt i en dator. Fint skrivet Ellinor.

Inlagt av

Det är så sant som du skriver! Jag kan inget annat än hålla med dig, det tror jag många andra också gör. Din text är som en väckarklocka för att stanna upp oss ett tag och påminna om läsningens betydelse för oss. Det är synd att läsningen håller på förlorar sitt värde.

Inlagt av

Mina föräldrar hade samma stränga regler gällande dator och spel. En timme om dagen, och då skulle vi vara ute och leka också. Men tider förändras.
Då jag utsattes för dessa regler tyckte jag förstås att det var orättvist. När jag tittar tillbaka och jämför med vad barn gör idag, inser jag att de reglerna är mycket viktiga. Barn i lågstadieåldern måste få sin tid på internet begränsad, senare kan de förhoppningsvis ta vara på sig själva. Jag läste min första längre bok (500 s) när jag var nio år, men jag tror inte att min lillebror i samma ålder har gjort det. Det går ju att se böckerna som film, varför läsa en tjock bok?
Jag håller med om att föräldrarna spelar en stor roll i frågan. Kanske en åttaåring (eller ännu yngre!) inte behöver en smarttelefon, jag hade inte telefon överhuvudtaget i den åldern. Om barnet inte slutar använda iPaden eller dylikt, går det bra att ta bort apparaten helt.
Det är bra att du tar upp denna fråga, det är viktigt att se vad som håller på att hända.

Inlagt av

Håller med! Barn uppfostras med smarttelefoner och surfplattor, något som kan vara tacksamt till en viss del. Att läsa böcker borde ändå vara den självklara prioriteten, det som föräldrar uppmuntrar och ger beröm för. Visst är det givande att barnen i tidig ålder lär sig att använda modern teknologi, men i begränsad utsträckning. Något gott måste det ju föra med sig, om ett barn på hela tre år redan lärt sig att läsa. Böcker är viktiga, för kultur och kunskap, och förhoppningsvis också för nöje. Ipads och appar å andra sidan, kan nog föräldrarna se till att barnen håller tassarna från. Om användning Ipaden och apparna är nödvändig kan de ju åtminstone se till att användningen är mer undantag än regel.

Inlagt av

Visst har du här en bra observation, men kanske är det du skriver en liten överdrift ändå? Det är väldigt viktigt att skolan uppmuntrar till att läsa böcker, men skolan måste också förbereda barnen inför framtiden och arbetslivet. I arbetslivet fungerar redan det mesta digitalt, så skolan måste helt enkelt finna en balans. Tekniken kan inte ignoreras, utvecklingen skall inte hållas tillbaka, men inte skall vi heller sätta undan pennan för gott.

Inlagt av

Precis som du skriver så borde ingen 3åring ha tillgång till en Ipad. Jag läste själv väldigt mycket som liten och gör det fortfarande till och från. Det som ofta slår mig är att knappt någon jag känner har läst fler än några böcker i skolan. Så jag upplever att avsaknaden av läsande är ett problem redan i vår generation. Och nu 2013 med Ipadar hit och Smartphones dit kan det väl bara bli värre.

Inlagt av

Efter att ha läst boken "Nedkopplad", som behandlade just detta ämne, kan jag inte göra något annat än att hålla med. Utbudet på elektroniska apparater är stort och de flesta barn har redan i lågstadiet datorer och smarttelefoner. Detta är ju inte konstigt eftersom vissa skolor, som Johanna nämnde, kräver att barnen skall ha tillgång till internet där hemma för att kunna skicka in sina hemuppgifter. Föräldrar tvingas mera eller mindre att köpa datorer, smarttelefoner och iPads till sina barn för att de inte skall hamna på efterkälken i den teknologiska rusningen. Frågan är om all teknologisk stimulans utvecklar ett barn i 10 års åldern positivt..?

Inlagt av

Ett tips kunde vara att dagens föräldrar kunde föregå med gott exempel och läsa för för sina barn, detta tror jag är också något som har blivit mindre vanligt numera. Om föräldrarna skulle läsa för sina barn så tror jag det skulle hjälpa barnen att förstå att böcker och läsning överlag är viktig.

Inlagt av

Jag tycker att det är lite för tidigt att fördömma vad som är rätt eller fel. Jag har läst väldigt litet som ungdom är jag en sämre männska då? Nu läser jag gärna en bok nu och då, men jag använder inte ipad till läsning av litteratur. Ur ipaden hämtar jag information och det är mycket snabbare att hämta information uppkopplad än nedkopplad. Jag tror nog att dagens ungdom kommmer att bli minst lika bra människor som vi äldre, och antagligen kommer dom flesta av dem tycka att deras barn gör något helt fel om de inte gör saker lika som de själv gjort. Tänk om gott folk, att tänka att det jag själv gjort är alltid bäst är en självisk åsikt. Och att dra alla ungdomar under samma kam är väldigt förenklat. Dagens ungdom har tillgång till information mycket enklare än vi äldre hade det, många av dagens ungdomar kommer att använda detta på rätt sätt, inte alla men många.

Inlagt av

Jag tycker att detta är ett otroligt intressant och spännande ämne. Tekniken har gått mycket snabbt framåt under en väldigt kort tid, och utvecklas fortfarande i snabb takt. I dagen samhälle krävs det nuförtiden att man ska kunna hantera diverse apparatur såsom datorer för att kunna sköta de flesta jobb och överlag hänga med samhällsutvecklingen. Därför anser jag inte att det är enbart negativt att t.o.m. små barn är välbekanta med t.ex. ipads och smarttelefoner. Förstås ska användningen stå i proportion till ålder och "behov". Elektronik och appar är inte endast något ont, även dessa stimulerar till utveckling när de används rätt. T.ex inom specialpedagogiken- och undervisningen och för barn med specialbehov är specialutvecklade appar jättefina redskap!

I mitt jobb följer jag också utvecklingen av e-böcker på nära håll. Intresset för dessa har ökat enormt det senaste året. Det finns många fördelar med att kunna läsa böcker på sin surfplatta eller läsplatta. Har man t.ex långt till bibban är det ju smidigt att med ett klick ha lånat en ny bok, och istället för att slåss med en hel klass om några kursboksexemplar kan alla studerande läsa samma bok, men från egna datorer. Som bibliotekarie kan jag också ganska tryggt säga att pappersboken ändå inte kommer att försvinna inom överskådlig framtid, som de flesta som kommenterat här föredrar ändå majoriteten av läsarna pappersboken.

...Och det leder mej in på artikelämnet, nämligen barns minskade intresse för läsning. För det är nog ett faktum, och visst är det tekniken som till en del konkurrerar om barnens fritid och intresse. Kom ändå också ihåg att barns vardag idag också är mycket mer upptagen än den var för bara 10-15 år sedan. Det är inte ovanligt med 2-3 fritidsintressen som tar upp flera kvällar i veckan, och så ska skolan ock läxorna hinnas med. Det jag försöker säga är att det inte är så svartvitt. Det finns flera anledningar till varför läsintresset minskat. Mycket oroande är också den minskade läsförståelsen, skolbarn- och ungdomar har mycket svårare idag att tillgodogöra sig texter och förstå vad de läser. Här spelar också internet, google och wikipedia in och betydelsen av att behärska källkritik... att läsa text och information på nätet fungerar mycket annorlunda än att läsa en längre sammanhängande (pappers)text, och har man ingen läsvana så märks det.

Så som flera andra kommenterat så har föräldrarna ett mycket stort ansvar och en viktig uppgift: styr ditt barns internet- och elektronikanvändning, LÄS böcker för ditt barn från tidig ålder eftersom det främjar ordförråd, språkutveckling, fantasi och läsförståelse. För det är ett faktum att både vi och våra barn i framtiden behöver behärska både elektronik och språk.

Tack för mej, och ursäkta för uppsatsen -det blir lätt så när ämnet intresserar!

Inlagt av

En väldigt välskriven och ögonöppnande text! Visst är tekniken bra, men vi ska inte låta den ta över allt. Jag uppfattar att ditt budskap är just det, även om några verkar ha uppfattat det som om du vill avskaffa all teknik. Det tycker jag verkligen inte att du uppmanar någon till.

Inlagt av

Jag håller med dig. Själv använde jag knappt datorn alls före mitten av lågstadiet och när jag började använda den var det under tidsbegränsning. Högst en halv timme per dag och bara efter att jag varit ute i två timmar och inte ens det alla dagar. Om man jämför mina begränsningar i tiderna med min egen lillasysters idag är skillnaden stor. Hon har inga tidsbegränsningar och bara ibland måste hon gå ut för att hon suttit för länge framför skärmen. Jag antar dock att förändringen är något allmänt och att barn i framtiden kommer att tillbringa mer tid framför datorn än vi gjort

Inlagt av

Håller helt med vad Ellinor skriver. Var själv ett sådant barn som läste mycket och försöker fortsättningsvis läsa så mycket som jag hinner, då jag har tid över. Jag har upplevt att många yngre barn i min närhet sitter passiviserade och stirrande på sina iPaddar. Nånstans kommer det här väl att märkas i framtiden. Kommer kommande generationer att avveckla förmågan att argumentera och kommunicera muntligt?

Inlagt av

Tack för alla kommentarer, det är alltid roligt med respons!
För att förtydliga några missförstånd: självklart tycker jag inte att vi ska slopa all teknik. Jag är själv uppkopplad så gott som hela tiden på min smarttelefon, och använder dator nästan dagligen. Inget fel på det! Däremot tycker jag inte att små barn ska ha en smarttelefon eller iPad. Det är inte bara läsandet och skrivandet som går förlorat, utan också barnens lek.
Naturligtvis tycker jag inte att man blir en bättre människa om man läser böcker! Men jag vill påstå att man blir en bättre skribent, och i alla fall har jag haft nytta av att läsa mycket böcker som yngre.
Sedan kan man ju ha olika åsikter om ifall man är en bakåtsträvare ifall man vill behålla läsningen. Jag tycker inte det, läsning och teknik kan gå hand i hand. Ingendera behöver utesluta det andra. Det är e-böcker ett fint exempel på! Själv kommer jag i alla fall att fortsätta läsa böcker, om inte annat så för känslan av att bläddra i en riktig bok och stänga ute allt annat omkring.

Inlagt av

Du skriver så träffande och sant! Ett bakåtsträvande är inte nödvändigt men ett bevarande av penna, papper och riktiga böcker behövs. Tekniken behövs men jag ser den tyvärr också lite som en stresskälla. Ett stort problem tror jag kommer vara att denna generation kommer ha riktigt svårt att ibland koppla av och utesluta allt, så som åtminstone jag mår bra av att göra emellanåt. I något skede kom jag i kontakt med en fråga i denhär stilen; hur många av er skulle kunna sätta er på en stubbe mitt ute i skogen, ensamma och nedkopplade, utan att bli stressade över att inte veta vad som händer just då?

Läs också

  • Dödssiffran stiger sakta efter jordskalv i mellersta Italien

    Lokala myndigheter uppger att aderton personer har omkommit.

    Den jordbävning som träffade nära staden Perugia i Italien tidigt på onsdagsmorgonen har hittills krävt omkring tjugo dödsoffer. Räddningsarbetare koncentrerar sig nu på att få ut människor sitter fast under rasmassorna. Staden Amatrices borgmästare säger att halva staden "är borta".

  • Besök Lappvikens sjukhus i virtuell verklighet

    Ta del av Radioteaterns hörspelsinstallation på din dator.

    Lappvikens sjukhus har under sin 160-åriga historia vårdat såväl vanliga människor som många berömda personer som lidit av mentala problem. Den veckra byggnaden ritad av Carl Ludwig Engel har sett och hört många historier. Nu bjuder Radioteatern er på några av dem.

Nyhetsskolan

  • Kom med i Yle Nyhetsskolan

    Nu kan man anmäla sig till våren 2017!

    Vill ni göra egna nyheter och nå ut till en stor publik? Gå då med i Svenska Yles projekt i mediefostran, Yle Nyhetsskolan. Där får man chansen att bli ung nyhetsreporter och lära sig mer om till exempel källkritik, rubriksättning och intervjuteknik.

  • Nyheter på 30 sekunder

    Tips på hur du filmar ett videoklipp med din telefon.

    Vi på Svenska Yle förmedlar ofta våra nyheter med hjälp av korta videoklipp. Du som reporter på Yle Nyhetsskolan kan också testa på det här! Det enda du behöver är din smarttelefon.

  • Webbnyhetens hemlighet

    Kort, koncist och grafiskt tilltalande.

    Att skriva nyheter för webben innebär att kämpa om publikens uppmärksamhet. Svenska Yles journalist Johan Gullmets har knepen.

  • Det här är Yle Nyhetsskolan

    Svenska Yle mediefostrar ungdomar - kom med!

    Yle Nyhetsskolan är ett projekt i mediefostran. Idén är att låta unga göra egna nyheter som publiceras på Nyhetsskolans webbsida. Läs mer om projektet här och hur ni kan vara med!

  • Yle Nyhetsskolan – hur går det till?

    Här är ett exempel på hur projektet går till i praktiken.

    Upplägget för Yle Nyhetsskolan är flexibelt och anpassas efter varje enskild skolas önskemål. Här presenteras ett exempel på hur projektet kan genomföras, så att man får en uppfattning om de praktiska arrangemangen.

  • Nyhetsskolan: Dag 1

    Så här kan intro-träffen gå till.

    Glädje och journalistik blandas under den första Yle nyhetsskoldagen av flera under höstens lopp. Eleverna i klass 9E i Grundskolan Norsen får lära sig om allt från vad en nyhet är till vad det betyder att Yle är ett public servicebolag.

  • Bilparken blir grönare

    Elbilen blir sakta billigare.

    Allt mer får man höra om nya hybridbilar och hur lite CO2-utsläpp de har. Det talas även om hel-elbilar som redan är en stor del av bilbranschen. Det tycks se dåligt ut för förbränningsmotorns framtid.

  • Vad tänker ungdomar om sin framtid?

    Flickorna gör upp mer framtidsplaner än pojkarna.

    Vad förväntar sig unga av framtiden? Hur viktig är den? Flickor tänker mer på sin framtid än pojkar, men alla vill tänka positivt om den.

  • Använder föräldrar för mycket Facebook?

    "Föräldrar ger mer uppmärksamhet åt telefonen än åt barnen."

    När Facebook först kom ut 2004 var det väldigt populärt bland 13-18 åringar, men efter ett tag blev också vuxna intresserade. Många ungdomar tycker att de vuxna sätter för mycket tid på att kolla Facebook.

  • Politik - varje dag är olik

    Läs Yle Nyhetsskolans reportage från ungdomsparlamentet.

    Fredagen den 15 april fick tre elever från Winellska skolan en unik chans att besöka riksdagen. Det årliga ungdomsparlamentet ordnades igen i år i Helsingfors.

  • Är smink okej?

    "De tror att man ska sminka sig för att kompisarna gör det."

    De flesta i Ekenäs högstadieskola tycks vara överens om att smink kan vara både roligt och förskönande. Ett fåtal tycker att smink är helt onödigt.

  • Levande bibliotek - lär oss förstå varandra bättre

    Eva-Lisa, Chris och Nina är "böckerna".

    På hösten 2015 ordnades ett evenemang som kallas levande bibliotek i Kyrkslätts kommunbibliotek. Winellska skolans sjundeklassare fick låna en så kallad "bok" och höra invandrare berätta om sina liv.

  • Skärmtiden påverkar skolvitsorden

    I Mattlidens skola har man hittat ett samband.

    Alla har hört om att bl.a. datorspelandet skulle vara dåligt för skolgången, men är det verkligen sant? Enligt vår undersökning verkar det finnas ett samband i det hela.

  • Kan du vara bästa vän med en spelare från ett annat lag?

    Matlida, Jessi och Anna vet hur det känns.

    Handboll är en mycket fysisk sport. På planen kan man till och med få stryk av sina bästa vänner, om de råkar spela i motståndarlaget. Det här är Matilda Sjöstedt, Anna Nylund och Jessi Laasio vana med.

  • Kodning är enklare än du tror!

    Lär dig kodning på ett roligt sätt.

    Serien "Kan du koden" hjälper dig att komma igång med programmering. Du lär dig bl.a. grunderna i kodning, hur du kodar i olika program och hur du kan programmera robotar.

  • Dokumentärserien "Måttet är rågat – ekonomi"

    Åtta teman om ekonomi - börsen, valutor, råvaror med mera.

    Serien "Måttet är rågat – ekonomi" handlar om centrala ekonomiska teman som t.ex. råvaror, bostadsmarknaden, tillväxt och bubblor. Är ekonomin till för människorna eller är människorna till för ekonomin?

  • Sensommarnattens stjärnspektakel kulminerar snart

    Årets Perseider väntas bli exceptionellt många och fina.

    Nu i augusti när nätterna blir mörkare lönar det sig att rikta blicken mot himlavalvet. Det finns nu goda chanser att kunna beskåda det årligen återkommande stjärnspektaklet Perseiderna. I år väntas de bli fler och finare än på många år. Meteorregnet når sin kulmen fredagen den 12 augusti.

  • Vad kan du om OS-friidrotten? Testa!

    Yle Sportens frågesport mäter din friidrottskunskap.

    Denna vecka inleds friidrotten i OS i Rio. Testa din kunskap i vad många kallar den största grenen på OS-programmet i Yle Sportens frågesport!

  • Ny forskning: Surfplattan kan ge lika bra nattsömn som en bok

    Starkt blått ljus påverkar inte nödvändigtivs nattsömnen.

    Att stirra på en surfplatta eller mobiltelefon innan man går och lägger sig behöver inte påverka nattsömnen mer än att läsa en bok. Forskare vid Uppsala universitet tror att tillräckligt solljus under dagen kompenserar för eventuella negativa effekter av surfplattornas blåa ljus.

  • Lätt att fejka en nyhet

    Guldåldern för fejkade nyheter är nu.

    På webben är det lätt att publicera innehåll som ser ut som journalistik, men inte är det. Guldåldern för fejkade nyheter är nu. Facebook och Google hjälper sajterna få klick och göra pengar.

  • Hur man ska sprida sin nyhet på sociala medier

    Svenska Yles Gitte Laurell ger sina bästa tips.

    Om du skriver en nyhet vill du säkert att så många som möjligt läser den. Då kan du ta hjälp av de sociala medierna och de tips som Svenska Yles some-expert Gitte Laurell här delar med sig.

  • Nyhetsskoledagen 2016 är över - här är resultatet!

    Duktiga elever levererade egna nyheter till Svenska Yle.

    Nyhetsskoledagen är över för den här gången och här har får ni alla nyheter som publicerats under dagen. 15 elever deltog på olika redaktioner och resultatet är imponerande! Se, hör och läs om bl.a. hockeyjuniorernas hemkomst, cykelstölder och skolbaracker.

  • Vad är en nyhet?

    Svenska Yles Daniel Olin introducerar er till nyhetsvärlden.

    Svenska Yles nyhetsuppläsare Daniel Olin berättar vad en nyhet är och ger tips om hur man kommer igång.

  • Nyhetsbildens ABC

    Med några enkla knep blir din nyhetsbild riktigt bra!

    Skärpa, ljus och kameravinklar - läs mer om hur du tar en bra nyhetsbild.

  • De fem journalistiska frågorna

    Vad? När? Var? Vem? och Varför?

    Svenska Yles nyhestuppläsare Ida Henriksson berättar om de fem journalistiska frågorna: Vad? När? Var? Vem? och Varför?

  • Vilket format ska nyheten ha?

    Följ de här råden och nyheten kommer att se proffsig ut!

    Eftersom Yle Nyhetsskolans material publiceras på Svenska Yle finns det vissa önskemål på till exempel bildernas storlek och texternas längd. Genom att följa de här garanterar vi att era nyheter passar in på våra webbsidor och dessutom ser professionella ut.

  • En bra webbrubrik är inte mystisk eller för finurlig

    "Handlar det om potatis ska ordet potatis finnas med."

    En rubrik på webben måste stå för sig själv eftersom man ofta ser den utanför sitt sammanhang, t.ex. på Facebook eller Twitter. Vi sysslar inte heller med klickjournalistik, säger Johanna-Törn Mangs på Svenska Yle. Rubriken får inte lura läsaren.

  • Intervjun tar fram historierna

    Utrikesredaktör Jessica Stolzmann ger goda råd.

    I det här klippet delar utrikesredaktör Jessica Stolzmann med sig av sina bästa tips på hur man gör en bra intervju.

  • "Kontrollera dina källor noggrant"

    Det här är A och O i nyhetsarbetet.

    - Vi hör om nyheter från många olika håll. Sen gäller det att sålla fram det viktigaste och dubbelkolla att det man har hört är sant, säger nyhetschefen Sebastian Dahlström.

  • Journalistens spelregler

    Här diskuteras objektivitet och trovärdighet.

    Att göra nyheter är roligt och intressant, men det finns vissa spelregler och etiska principer som man måste beakta.

  • Skillnaden mellan nyhetstext och kolumn

    Nyheten ska vara objektiv, kolumnen är till för åsikter.

    Nyhetstexten är neutral medan kolumnen är allt annat än det. I en kolumn kan (och till och med bör) skribenten öppet ta ställning, det vill säga argumentera för en åsikt, säger redaktionschef Jonas Jungar.

  • Fyra lektionstips

    Här hittar du tips på fyra olika lektioner á 45 minuter.

    Här finns förslag på fyra olika lektioner som man kan hålla för en klass som vill lära sig mer om hur man gör nyheter.

  • En nyhetseftermiddag i Kyrkslätt

    Så här tycker man om projektet Yle Nyhetsskolan.

    Det är en solig tisdag eftermiddag i Winellska skolan i Kyrkslätt och eleverna i 8 G droppar småningom in på biblioteket. Det är dags för träff med Nyhetsskolan.

  • Planscher till er skola

    Ladda ner Yle Nyhetsskolan-planscher här.

    Här finns olika planscher som man kan ladda ner och printa ut. Häng upp dem i skolan och marknadsför era egna nyheter!

  • Nyhetskollen – skräddarsy ditt nyhetsflöde

    Som Uutisvahti men med innehåll från Yle Nyheter och Sport.

    Nyhetskollen är en app som ger dig de senaste nyheterna om ämnen som intresserar dig. Jag tycker det är bättre att få utvalda nyheter direkt i mobilen än att förlita sig på det andra delar, till exempel på Facebook, säger Sara Torvalds som länge har utnyttjat den finskspråkiga motsvarigheten Uutisvahti.

  • Varför ska jag bry mig om det som händer i samhället?

    My Tengström från Myteriet berättar om varför hon gör det.

    Jag började egentligen läsa nyheter först när jag började jobba här, berättar My Tengström, programledare för aktualitetsprogrammet Myteriet på Radio X3M. Hon uppmanar Yle Nyhetsskolans reportrar att hålla koll genom att ifrågasätta det som händer runtom en.

  • Jonas Jungar: När det inte är någon skillnad om någonting stämmer

    Ny trend - om en nyhet är sann eller inte har blivit egalt.

    Åsikter jämställs med fakta. Politiska krafter försöker misstänkliggöra den oberoende journalistiken. Men nu har det gått t.o.m. längre än så. Sanningen har inte längre ens någon betydelse. Vilken journalistik eller källkritik rår på det, undrar Yle Nyheters redaktionschef Jonas Jungar.

  • Marit af Björkesten: Vaccin mot troll

    Desinformationen förvandlas till sanning med mediekunskap

    Falska uppgifter kommer alltid att vara i omlopp. Den bästa försäkringen mot att de förvandlas till sanning är mediekunskap och bättre källkritik.

Nyligen publicerat - Nyhetsskolan

  • Webbnyhetens hemlighet

    Kort, koncist och grafiskt tilltalande.

    Att skriva nyheter för webben innebär att kämpa om publikens uppmärksamhet. Svenska Yles journalist Johan Gullmets har knepen.

  • Nyheter på 30 sekunder

    Tips på hur du filmar ett videoklipp med din telefon.

    Vi på Svenska Yle förmedlar ofta våra nyheter med hjälp av korta videoklipp. Du som reporter på Yle Nyhetsskolan kan också testa på det här! Det enda du behöver är din smarttelefon.

  • Bilparken blir grönare

    Elbilen blir sakta billigare.

    Allt mer får man höra om nya hybridbilar och hur lite CO2-utsläpp de har. Det talas även om hel-elbilar som redan är en stor del av bilbranschen. Det tycks se dåligt ut för förbränningsmotorns framtid.

  • Vad tänker ungdomar om sin framtid?

    Flickorna gör upp mer framtidsplaner än pojkarna.

    Vad förväntar sig unga av framtiden? Hur viktig är den? Flickor tänker mer på sin framtid än pojkar, men alla vill tänka positivt om den.