Hoppa till huvudinnehåll

Möjligt motverka matvraken

sallad
Mera sallad och mindre kött hjälper oss att minska på matportionerna. sallad Bild: YLE/Stefan Härus rårivet

Nyheten om att vi äter för stora lunchportioner har väckt debatt. Trender med kostråd gör dieten inte nödvändigtvis enklare, men några riktlinjer kan ändå hjälpa till sundare kostvanor.

Nya kosttrender och forskning ger ofta motstridiga budskap om hur, när och vad vi ska äta. Det ger upphov till både nya kostråd och trenddieter. Oberoende är en synlig utvecklingen att finländarna äter allt större luncher. I onsdags rapporterade Yle Nyheter om detta, vilket väckte starka känslor hos läsarna. Nu frågar sig många hur mycket man ska äta och vad som bör finnas på tallriken.

Artiklar på nätet och i tidsskrifter tar stöd av både forskning och pseudovetenskap för att stöda sina rön om våra eftersträvansvärda matvanor. Tipsen kan ändå ofta tas med en nypa salt, då det ofta finns stora ekonomiska intressen bakom forskningen. Men även den oberoende närringsforskningen har kommit långt på väg, då området ständigt forskas i. Flera institutioner forskar i detta även i Finland. Bland andra Folkhälsan hör till dem som jobbar med kostrådgivningn för att förbättra finländarnas matvanor.

Öka på grönsakerna

Att ge generella förhållningsregler om hur mycket en vuxen person bör äta är svårt. En person med tungt kroppsarbete behöver ett större näringsintag än en som mest sitter stilla. En tumregel är att äter man mera än man gör av med, går man upp i vikt. Förbrukar man mer energi än näringsintaget ger upphov till, går man ner i vikt. Den ekvationen är allt fort ett problem för många finländare.

- Även om viktökningen har minskat är finländarna ännu överviktiga, vilket leder till folksjukdomar, säger Linda Hongisto som är kostexpert på livsstilsenheten på Folkhälsan.
Hon understryker att det ändå är positivit att vi äter ett rejält varmt mål mat som lunch.

- Men, problemet är att vi äter för mycket processade köttprodukter, drycker och mat med tillsatt socker, salt och alkohol.

En vuxen rekommenderas allmänt begränsa ett huvudmål till mellan 250 och 300 gram mat. Detta kan vara svårt att uppskatta i lunchkön. Linda Hongisto har dock några råd.

- Jag tror det är bra att göra små förändringar som kan fortsätta resten av livet. Det kan till exempel vara att börja fylla halva tallriken med grönsaker vid lunch och middag.
Att försöka tanka hela dagens reserver under lunchen är inget vinnande koncept för folkhälsan, menar Hongisto.

- Och jag tror det är lättare att undvika småätandet om man äter regelbundet och lagom stora portioner.

Vi behöver olika mycket näring

Samtidigt kan det vara svårt att ge enkla och definitiva kostråd med viktbestämda portioner som är universella för varje mänska.

- Man måste se till helheten och dagens totala energiintag. Energibehovet skiljer sig naturligtvis från person till person. Rekommendationen är att lunchen täcker ungefär en tredjedel av energibehovet.
Mat med hög densitet täcker bara en liten yta på tallriken och lurar oss att äta tyngre mat fast tallriken inte är överfull.

- Men tar vi halva tallriken med grönsaker, späder vi ut energitätheten i maten men blir ändå mätta, rekommenderar Hongisto.

Ett vanligt fel när man uppskattar matmängden, är att man missberäknar sin egen hunger. Att dricka ett glas vatten före maten, dämpar den värsta hungerskänslan. Att äta långsamt från mindre tallrikar med mindre bestick begränsar också ätandet. Dessutom är det viktigt att ta tillräckligt med tid på sig vid matbordet.

Kostcirkeln påbjuder mindre fett

Några av de återkommande kostråden är att vi bör äta regelbundet och mångsidigt. Vanligt är att tänka sig tallriken som tredelad, där kostcirkelns delar ska representeras balanserat.

- Vi borde äta mera grönsaker, baljväxter, frukter, bär, fisk, skaldjur, nötter och frön. Däremot borde vi byta raffinerat spannmål mot fullkorn och smör mot vegetabiliska oljor och margarin. Dessutom kan man kontrollera vikten med att ersätta fettrika mjölkprodukter med låg fettalternativ, föreslår Hongisto.

Mera av Folkhälsans matråd hittas på deras webbplats

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes