Hoppa till huvudinnehåll

Kvittrande kommundirektör

Bild: Yle/Erica Vasama twittrande

Mikael Grannas tar en kopp te i ena handen och pekdatorn i den andra.

Senast han twittrade var föregående kväll – en uppmuntran att delta i diskussionen om Sibbos strategi på onsdag. Fyra nya följare har anslutit sig denna morgon. Nu är han uppe i 108 på det svenskspråkiga kontot @SibboKD och närmare 200 på det finskspråkiga @SipooKJ.

Det brukar bli ungefär en tweet per dag, alltid kring ett aktuellt Sibboämne. För privata angelägenheter har Grannas ett tredje konto.

- Twitter som format passar mig, har jag märkt. Man hinner skriva då och då och man får ut information då det är aktuellt. När man ska fatta sig kort måste man försöka samla tankarna och få meddelandet väldigt tydligt. Ibland blir det lite hackigt men det hör lite till.

Grannas har uttryckt sin glädje över den prisbelönta biblioteksverksamheten i kommunen och önskat lycka till åt Anders i finalen av tv-programmet Hela Finland Bakar. Han har kommenterat skattesatser, hälsovård och kommunreformen.

- Till exempel viktiga beslut under kommunstyrelsemöten twittrar jag ofta ut genast.

Också artiklar och inslag i medierna som rör Sibbo figurerar i Grannas twitterflöde. Också denna intervju får plats.

Mikael Grannas iver att införa sociala medier i sitt arbete har en bakgrund i hans förra liv. Han arbetade i informationsteknologibranschen.

- Minns du då Facebook-kontona var numrerade till en början? Jag minns att jag var bland de femtusen första användarna.

Grannas stängde ändå sin profil på Facebook år 2007, innan de flesta av oss ens gått med i tjänsten. Han tröttnade på de tråkiga meddelanden han fick av främmande människor, speciellt på fredag- och lördagkvällarna.

”Jag vill inte veta om allt strunt”

Just sådana meddelanden, lögner och sårande ord är vad som fått kollegan Olavi Kaleva i Lovisa att hållas borta från sociala medier helt och hållet.

- Jag använder nog mycket e-post som de flesta av oss nuförtiden. Men twittrande och Facebook upplever jag inte att är något för mig.

Kaleva säger att han aldrig har haft något behov av sådana sociala kontakter. Dessutom har han hört av många som är med i nätverken att där finns mycket negativt som man egentligen inte borde läsa.

- Man beskriver saker på helt felaktiga sätt och det kan vara mycket sårande. Inte vill jag veta vad man skriver för strunt. För mig räcker de vanliga kontaktytorna.

Lovisa har inga nedskrivna regler för hur stadens anställda ska uppföra sig i de sociala medierna. Det har diskuterats och Kaleva anser att sådana kunde vara nyttiga.

- Men man borde ju utgå från principen att man för det första ska vara saklig och inte kritisera sin arbetsgivare obefogat.

Många av oss är ändå med i sociala medier av olika slag utanför vår arbetsroll. Går det att skilja på rollen som stadens anställd och rollen som privatperson? Det är ett stort problem, medger Kaleva.

- Det är jättesvårt att vara där som en privatperson – man stämplas alltid som en ledande tjänsteman. Speciellt i min ställning skulle jag vara väldigt försiktig. Jag kan inte vara den Olavi Kaleva som är en privatperson, jag upplevs som stadsdirektör och representerar det ämbete var jag än är.

Borgå uppmuntrar till sociala medier, men...

Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula meddelar via sin sekreterare att han inte har något att tillföra till diskussionen. Någon intervju blir det inte. Sekreteraren tipsar ändå om att Borgå har instruktioner för hur stadens anställda ska bete sig i sociala medier.

”Borgå stad uppmuntrar sina anställda att använda social media för att främja arbetsuppgifterna och utveckla sitt eget arbete. Användningen av sociala medier kan vara en del av arbetsuppgifterna till exempel inom kommunikation och marknadsföring.” (fritt översatt från finska)

Varken stadsdirektören eller biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz på sociala medier som stadens representanter.