Hoppa till huvudinnehåll

Om konsumtion och kärlek med Zygmunt Bauman

Filosofen och sociologen Zygmunt Bauman reder ut begreppet "konsumism". Har konsumtionen ersatt spontana uttryck för uppskattning och kärlek?

Zygmunt Bauman är en polsk-brittisk sociolog som har blivit känd bl.a. för sina analyser av moderniteten och Förintelsen, individen i det kollektiva samhället och om oss individer som konsumenter.

Här diskuterar Zygmunt Bauman med redaktör Ralf Sandell hur konsumtionen gör oss till de vi är. Begreppet konsumism är inte bara att vi konsumerar prylar, säger Bauman. Konsumism innebär att vi alla konstant är utsatta för en konsumtionslivsstil. Mönstret går över till den mänskliga samvaron, påverkar den direkta samvaron till våra anhöriga och till alla sociala strukturer.

De av oss som har jobb måste jobba och jobba för att tjäna pengar och visa åt chefen. Vi tillbringar mera tid på jobbet än med vår familj. Tiden vi inte kan ge åt våra nära måste ersättas med objekt vi konsumerar: vi köper en gåva åt någon kär, eller belönar oss själva när vi varit duktiga.

Substituten ger ingen stadig känsla av tillfredställellse. Sju miljoner människor köar för en ny modell av iphone, och när sedan nästa modell kommer är den förra redo för roskisen, raljerar Zygmunt Bauman.

Men finns det då något att göra? Och vad händer mitt i intervjun när telefonen ringer?

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.