Hoppa till huvudinnehåll

Pisa-resultat oroar inte FSL-ordförande

Eleverna följer med en fysiklektion
De asiatiska länderna har gått om Finland i årets internationella PISA-undersökning. Eleverna följer med en fysiklektion Bild: EPA/HOW HWEE YOUNG kinensiks skolklass

Finland har tappat ordentligt i den senaste Pisa-undersökningen för skolelever. Enligt Helsingin Sanomats uppgifter har speciellt asiatiska länder gått om och fällt ut Finland ur tio i topp i matematik, den senaste Pisa-undersökningens huvudämne.

Också flera europeiska länder har gått om Finland i matematik, däribland Estland. Bland de nordiska länderna är Finland fortfarande etta.

Enligt Dan Johansson, förbundsordförande för Finlands Svenska Lärarförbund (FSL), har inte det finländska skolväsendet rasat samman bara för att Finland har tappat en topplacering i jämförelse med asiatiska länder.

- Det har aldrig varit en uttalad målsättning att Finland ska vara nummer ett. Så som vi nu ser på det bland lärare till exempel så räcker det nog gott att vara i Europatoppen. Jag tycker att man ska vara stolt över det man har åstadkommit i Finland, säger Johansson.

Finland har varit etta i matematik

När PISA-undersökningen publicerades för första gången 2001, var Finland etta när det gällde läskunskaper och på femte plats när det gällde naturvetenskaper och matematik. Tre år senare var vi etta i matematik och tvåa i naturvetenskaper. Ännu 2006 höll finska 15-åringar goda resultat, men 2009 började den vinnande trenden vända. I årets Pisa-undersökning har till och med Estland gått om Finland i matematikkunskaperna.

Vad är då orsaken till att finländska elever presterar sämre än tidigare? Enligt Johansson ligger svaret i att eleverna är mindre engagerade i skolan nu än tidigare. Samtidigt finns det skillnader i ambitionsnivå i den asiatiska och den europeiska kulturen.

- Jag tror inte att vi kan tävla med de asiatiska länderna, framför allt därför att samhällena, attityderna och tänkesättet är helt annorlunda. I Europa lever vi i ett individualistiskt samhälle och våra elever lever ett friare liv. Skolan har inte den betydelse som den hade en gång i tiden. Vi lever alltså i ett annorlunda samhälle med en annan ambitionsnivå och det är ingen stor katastrof, säger Johansson.

PISA undersökningen har sina brister

Enligt Johansson är det inte så oroväckande att vi har tappat resultat i undersökningen. Pisa-undersökningen har trots allt sina brister och har även blivit kritiserad på vissa punkter.

- Vi måste alltid minnas att Pisa-undersökningarna inte alls mäter allting. Där finns ingenting om språkinlärning, ingenting om hur man uppfattar sig själv och kollektivet, eller om konfliktlösningar. Det är klart att Pisa mäter en slutledningsförmåga bland eleverna för att de ska kunna utnyttja allt det som de har lärt sig. Det är naturligtvis en mycket viktig funktion, oberoende av i vilken världsdel man lever i, säger Johansson.

Också i läsning och naturvetenskaper har Finland tappat lite i den senaste Pisa-undersökningen, men där är de finländska eleverna fortfarande nära fem i topp.

Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD offentliggör Pisa-undersökningens resultat på tisdag.

Läs också