Hoppa till huvudinnehåll

Ämneslärare: Studierna för fokuserade på teori

Linda Niemi
Linda Niemi hade önskat sig mera diskussion kring konkreta frågor i klassrummet av ämneslärarutbildningen i Vasa. Linda Niemi Bild: Linda Niemis privata album linda niemi

Linda Niemi vill att ämneslärarutbildningen vid Åbo Akademi ska ge mer utrymme för diskussioner om konkreta situationer i klassrummet.

Linda Niemi gick ämneslärarutbildningen vid pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi i Vasa för några år sedan. Hon upplevde att teorin fick för mycket utrymme på bekostnad av mer konkreta frågor.

– Jag tycker att en väldigt teoretisk utbildning står i konflikt med det verkligt praktiska arbete som man sedan gör i skolorna. Därför efterlyser jag en starkare praktisk prägel på ämneslärarutbildningen.

Ett exempel på en konkret fråga som Linda Niemi skulle ha velat diskutera mera är hur mobbningsfrågor ska hanteras av läraren.

Fixa högskolan

  • Den här artikeln är en del av Svenska Yles första öppna granskning Fixa högskolan
  • Vi synar de svensk- och tvåspråkiga yrkeshögskolorna och universiteten i Finland under två veckors tid (25.11-5.12)
  • En öppen granskning innebär att du kan delta genom att dela, diskutera och tipsa
  • Vi jobbar utgående från publikens tips med öppna arbetsmetoder. Vad i din högskola tycker du att vi borde titta närmare på?
  • Läs mer om granskningen och tipsa oss på svenska.yle.fi/fixahogskolan
  • Följ med hur vi arbetar på facebook och twitter @fixahogskolan #fixahögskolan
  • Med hjälp av Studieräknaren kan du jämföra bland annat lön, arbetslöshet och studietakt vid din utbildning.
Hon poängterar att den uppmärksamhet som mobbningsfrågor kräver av läraren har ökat under bara de senaste fem åren. Hon frågar sig om utbildningen har svarat på den utvecklingen.

– Första gången jag på allvar fick bekanta mig med elevernas och lärarens rättigheter och skyldigheter var först i arbetslivet.

Ett annat exempel på konkreta diskussioner som Linda Niemi efterlyser gäller specialpedagogik.

– I dag försöker vi i stor utsträckning integrera barn med specialbehov i klassen. Jag skulle ha velat bli bättre förberedd på det i utbildningen.

Linda Niemi är vice ordförande för svensk ungdom och har tagit upp den här frågan till debatt bland annat under Sfp:s fullmäktigemöte i Närpes tidigare i höst. Hon tycker att placeringen av lärarutbildningen ibland stjäl fokus i diskussionen.

– Kvaliteten på utbildningen är det viktigaste, inte var det finns.

Hon har förståelse för att det kan vara svårt att täcka alla områden av pedagogik i de 60 studiepoäng som utgör ämneslärarutbildningen. Hon efterlyser ändå en annorlunda prioritering där en del av den teoretiska didaktiken skulle få ge vika för mera konkreta diskussioner.

Läs också:

Fixa högskolan

  • Fixa högskolan: Tusen tack för din insats!

    Vi som jobbat med Svenska Yles öppna granskning Fixa högskolan tackar för två roliga, intensiva veckor tillsammans med dig. Studerande och högskolepersonal som tipsat, diskuterat och dessutom haft mod att säga sin åsikt har varit grundstenen i Fixa högskolan, skriver projektledare Eva-Maria Koskinen.

  • Fixa högskolan i Obs debatt

    På vems ansvar är det att få de studerande vid universiteten att öka på studietakten? Är studerande lata eller är universiteten dåliga på att organisera sin undervisning på ett ändamålsenligt sätt? Läs hela diskussionen på Twitter här.

Nyligen publicerat - Fixa högskolan