Hoppa till huvudinnehåll

Risk för urvattnade kulturvetenskaper vid ÅA

Claes Ahlund är professor i litteraturvetenskap vid Åbo akademi
Claes Ahlund är professor i litteraturvetenskap vid Åbo akademi Claes Ahlund är professor i litteraturvetenskap vid Åbo akademi Bild: Åbo akademi fixa högskolan

Professor i litteraturvetenskap Claes Ahlund är orolig för litteraturvetarnas specialkompetens då ÅA sparar. Han säger att gemensamma grundkurser inte fungerar för humanister. Studerande utbildar sig i urvattnad kulturvetenskap och efter det ska de försöka klistra på en specialisering.

- Inslaget av läskurser har blivit större istället för våra seminariediskussioner som tidigare präglat våra valbara kurser och det är naturligtvis tråkigt om det blir mer läskurser, säger Claes Ahlund.

"Vi förlorar vår specialkompetens"

Claes Ahlund tycker inte om att man slår ihop olika ämnen i grundstudier och undervisar större grupper som en form av kulturvetenskap.

Fixa högskolan

  • Den här artikeln är en del av Svenska Yles första öppna granskning Fixa högskolan
  • Vi synar de svensk- och tvåspråkiga yrkeshögskolorna och universiteten i Finland under två veckors tid (25.11-5.12)
  • En öppen granskning innebär att du kan delta genom att dela, diskutera och tipsa
  • Vi jobbar utgående från publikens tips med öppna arbetsmetoder. Vad i din högskola tycker du att vi borde titta närmare på?
  • Läs mer om granskningen och tipsa oss på svenska.yle.fi/fixahogskolan
  • Följ med hur vi arbetar på facebook och twitter @fixahogskolan #fixahögskolan
  • Med hjälp av Studieräknaren kan du jämföra bland annat lön, arbetslöshet och studietakt vid din utbildning.

– Det är en mycket olycklig och ogenomtänkt idé för åtminstone kulturämne och språkvetenskap, säger han. Det här fungerar kanske bra inom vissa laborativa vetenskaper men inte alls inom estetiska och historiska eller språkvetenskapliga ämnen.

Ahlund påpekar att det inom humaniora skulle leda till en ytlig allmän kunskap, en kulturvetenskap där ÅA skulle förlora en specialkompetens. Han föreslår att man först får gedigna ämneskunskaper och sedan skulle ha ett ämnesöverskridande samarbete.

– Det tillför oerhört mycket mer om en historiker och en litteraturvetare möts och lär av varandra, då de har ett perspektiv med till det mötet. Men att alla börjar med att skola sig till urvattnad kulturvetenskap och sedan skall försöka klistra på någon slags specialisering är ett väldigt bakvänt sätt att se på det, säger Ahlund.

Universitet behöver humanistiska ämnen

Studerande som Fixa högskolan pratade med var oroliga för hur de humanistiska ämnena ska försvara sin plats i dagens resultatinriktade samhälle. Även om kulturvetenskaper är viktiga för mänskilgheten är det svårt att påvisa den ekonomiska nyttan, resonerade de. Claes Ahlund påpekar att ämnen som naturvetenskap eller samhällsvetenskap inte fungerar på samma sätt.

– Många i ledande befattningar vid Åbo Akademi verkar ha svårt att förstå vad humaniora är för någonting. Man tror att man kan hitta gemensamma lösningar på alla punkter och i alla frågor men det är farligt att tänka på det viset.

Om det inte finns humanistiska ämnen på ett universitet så är det inget universitet menar Ahlund. Då är det ett institut för det ena eller det andra.

– Humaniora har en väldigt viktig funktion vid alla universitet, skär man bort det så är vi ute på väldigt farliga vägar. Det bara på humaniora vi kan utveckla en kritisk reflexion över de värderingar som styr undervisning och forskning i vårt samhälle.

Läs också:

Fixa högskolan

  • Fixa högskolan: Tusen tack för din insats!

    Vi som jobbat med Svenska Yles öppna granskning Fixa högskolan tackar för två roliga, intensiva veckor tillsammans med dig. Studerande och högskolepersonal som tipsat, diskuterat och dessutom haft mod att säga sin åsikt har varit grundstenen i Fixa högskolan, skriver projektledare Eva-Maria Koskinen.

  • Fixa högskolan i Obs debatt

    På vems ansvar är det att få de studerande vid universiteten att öka på studietakten? Är studerande lata eller är universiteten dåliga på att organisera sin undervisning på ett ändamålsenligt sätt? Läs hela diskussionen på Twitter här.

Nyligen publicerat - Fixa högskolan