Hoppa till huvudinnehåll

Hasse Sundquist: Var Gutenberg en parentes?

Hasse Sundquist
Hasse Sundquist Bild: Yle hasse sundquist

Välkomna med och gör journalistik med oss! Den digitala revolutionen tvingar fram ny journalistik och vi förflyttas tillbaka i vårt berättande till pre Gutenbergsk tid, d.v.s. till början av 1400-talet.

Tysken Johan Gutenberg uppfann boktryckarkonsten omkring år 1440 i och med den förändrades berättarkonsten. Den blev mera sluten. Berättelserna serverades i låst form i böcker och tidningar. Före det levde berättelserna ett mera dynamiskt liv från mänska till mänska i den orala kulturen.

Lektor Thomas Pettitt vid Syddanska Universitetet i Odense kallar de senaste 500 åren för den Gutenbergska parentesen. Från det fixerade formatet som erbjudits publiken flödar nu informationen fritt baserat på skvaller, rykten och konversation. Det ser vi redan nu i de sociala medierna.

– Den nya världen är lite som den gamla världen, före tryckerikonsten, säger Pettitt.

Det tvingar fram en ny typ av journalistik där de som vi brukar kalla publik aktivt deltar. Vi måste också samla upp den information som finns i de sociala medierna och omvandla den till journalistik.

Vi journalister är inte mera de allvetande informatörerna som levererar sanningen till en passiv publik. Det digitala har skakat om den hierarkin och skapat en mera jämlik informationsvärld. I den är responsen omedelbar och alla som vill kan publicera. Publiken känner kanske till saken bättre än journalisten och är bättre placerad för att bevaka en story.

Katharine Viner, chefsredaktör för Guardian Australia, säger att ”det vi förr kallade publik, inte bara sitter och väntar på att vi skall leverera, jobbar vi inte med eller för dem och ger vad de vill ha, har de andra ställen att gå till”. Det här gäller lika väl oss på etermedia som de som jobbar på tidning. Vi måste anpassa vår journalistik till den nygamla världen.

Ett av de mest lysande exemplen på ”den nya journalistiken” har just avslutats här på Svenska Yle i och med ”Fixa högskolan” projektet, som bygger på tips och information från högskolevärlden. Gruppen som arbetat med projektet har under två veckor fått in 140 tips som har gett 40-tal inslag och artiklar på webben i radio och i TV.

Det var vår första satsning på öppen webbjournalistik. Jag tror att framtidens melodi vad gäller journalistiken kommer att vara mycket mer interaktiv d.v.s. mycket av journalistiken görs som samarbete med de vi förr kallade publik. Vi har också experimenterat med att klippa sönder en färdig berättelse i delar och erbjuder användaren att själv bygga upp tågordningen. Vi kommer alltså att i alla fall till en del frångå att servera färdiga paket (sanningar) och i stället bjuda med er för att skapa journalistik.

Vill ni vara med och spela?

Läs också