Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentförbundet protesterar mot faktureringstillägg

betalning, pengar, faktura
betalning, pengar, faktura Bild: Yle/Anssi Leppänen räkningar

Inom servicebranschen har det blivit vanligt att företag tar betalt för att skicka ut räkningar till sina kunder.

Konsumentförbundet uppger att man på sistone har fått ta emot många klagomål om avgifter för fakturering eller betalningssätt.

Till exempel har företag som reparerar hushållsmaskiner tagit 15 euro för att skicka ut räkningen efter en reparation i hemmet.

Konsumentförbundet påpekar att sådana avgifter är olagliga utan skild överenskommelse mellan företaget och konsumenten. Dessutom måste kunden erbjudas möjlighet att betala köpet till exempel kontant utan extra avgifter.

Avgifter som tillkommer efter köpet gör det svårare att jämföra priser och förbundet kräver att Konkurrens- och konsumentverket tar itu med problemet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes