Hoppa till huvudinnehåll

Kronoby flygplats återgår till det normala på eftermiddagen

Karleby-Jakobstad flygplats
Startbanan motsvarar sträckan Kållby-Karleby längs med riksväg åtta. Det kan ta timmar innan isen ger med sig. Karleby-Jakobstad flygplats Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist kronoby flygstation

Alla flyg till och från Kronoby flygplats ställdes in under morgonen. Personalen jobbade för högtryck med att få startbanan isfri. Det krävdes åtminstone åtta ton flytande kaliumacetat innan startbanan var i skick.

En lastbil med plog och borste körde av och an på startbanan i Kronoby. Banan motsvarar sträckan Kållby-Karleby längs med riksväg åtta. Flygplatschef Ari Nääppä räknade på morgonen med att det skulle ta flera timmar innan banan är klar.

Den här maskinen används för att mäta hur hal isen är. Kronoby flygstation är ensam om att ha en röd maskin, alla andra i landet är gula.
Den här maskinen används för att mäta hur hal isen är. Kronoby flygstation är ensam om att ha en röd maskin, alla andra i landet är gula. Den här maskinen används för att mäta hur hal isen är. Kronoby flygstation är ensam om att ha en röd maskin, alla andra i landet är gula. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist flygstation

- Isen är ovanligt hård den här gången. Vi har en maskin som vi använder för att mäta hur hal isen är. I dag var det ingen tvekan, vi måste stänga banan, säger Nääppä.

Det behövs mängder av dyr kaliumacetat innan startbanan är isfri. Morgonens is kostade kring 15 000 euro för Kronoby flygstation.
Det behövs mängder av dyr kaliumacetat innan startbanan är isfri. Morgonens is kostade kring 15 000 euro för Kronoby flygplats. Det behövs mängder av dyr kaliumacetat innan startbanan är isfri. Morgonens is kostade kring 15 000 euro för Kronoby flygstation. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist flygstation

Att använda vanligt vägsalt på banan går inte. Både flygplanen och miljön tar för mycket skada av det. I stället används kaliumacetat.

Ungefär vartannat år ställer isen till med förseningar i flygtrafiken, berättar flygplatschef Ari Nääppä
Ungefär vartannat år ställer isen till med förseningar i flygtrafiken, berättar flygplatschef Ari Nääppä Ungefär vartannat år ställer isen till med förseningar i flygtrafiken, berättar flygplatschef Ari Nääppä Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist ari nääppä

- Det används också i livsmedel och är helt miljövänligt. Men det är inte helt billigt. Flytande formen kostar en euro per liter, och grynen kostar två euro per kilo, säger Nääppä.

Strandsatta norrmän

Passagerarna som skulle åka till Helsingfors 8:35 åkte i stället med buss till Vasa. Därifrån åker de med 14:30-flyget till Helsingfors.

Norrmännen Geir Söraker och Arne Sjörestad skulle ta flyget strax före sex i morse så de har väntat rätt länge i Kronoby.

- Men det är ju gott och varmt här inne, skrattar de. Vi styr inte över sådant här, så vi tar det som det kommer.

Söraker och Sjörestad tar förseningen med ro. Genom hela resan har is och snö ställt till med problem och de fick vänta både i Oslo och i Helsingfors.

- På den här resan har vi inte haft ett enda flyg som har avgått som det ska. Det här är fjärde flyget som är försenat. Men så är det bara, det går fint, säger de.

Läs också