Hoppa till huvudinnehåll

Kyllönen och Ollila försvarade kilometermodell

Ollila försvarade sitt arbete
Ollila försvarade sitt arbete Bild: Yle kilometerskatt

Trafikminister Merja Kyllönen (VF) tar Ollilagruppens förslag om kilometerskatten i försvar. Modellen har fått hård kritik av bland annat Automobilförbundet, och invånare i glesbygden, som befarar att notan faller på dem.

Enligt Kyllönen bör Finland delas in i minst tre, eller flera zoner på basis av tillgången till kollektivtrafik. Det sade Kyllönen i Yles Morgon-tv.

Kyllönen tror att förslaget kommer att förenkla den nuvarande, invecklade bilbeskattningen. Men hon tror också att det inte blir den sittande regeringen som fattar det slutliga beslutet.

Kritisk samlingspartist

Kalle Jokinen, samlingspartist och ordförande för riksdagens trafik- och kommunikationsutskott, tycker att man hellre ska uppmuntra folk att röra på sig.

- Det finns en stor fråga gällande kilometerskatten och det är att hur den kan genomföras så att det inte gör det dyrare för människor att arbeta, sade Jokinen.

Jokinen tror inte att den föreslagna modellen tas i bruk inom de närmaste decennierna.

Ollila i försvarsposition

Jorma Ollila, som ledde arbetsgruppen som tog fram förslaget, försvarade gruppens arbete i gårdagskvällens A-Studio.

Enligt Ollila kommer bränsleskatten inte att kunna höjas ytterligare, och kostnaderna i förslaget är räknade i överkant med avsikt, sade Ollila.

Bland annat Automobilförbundet har kritiserat de höga kostnaderna. Men Ollila menar att nyttan - mindre utsläpp, färre trafikolyckor och mindre rusningstrafik - är större än satsningen.

Meningen är att med modellen samla in 1,8 miljarder euro per år efter en första investering på 460 miljoner euro. De årliga kostnaderna efter det skulle uppgå till 130 miljoner euro.

Enligt Ollila skulle staten på mycket kort tid - bara några år - få in de pengar man lagt ut.

A-Studio lyfte fram ett exempel från Nederländerna, där ett motsvarande projekt lagts på is på grund av de höga kostnaderna.

Skepsis på Automobilförbundet

På Automobilförbundet tror man inte på arbetsgruppens löften om att bränsleskatten hålls stabil. Samtidigt förhåller man sig kritiskt till Jorma Ollilas roll i arbetsgruppen eftersom han också är oljebolaget Shells styrelseordförande.

Ollila försvarade sin roll.

- Shell äger inte längre bensinmackar i Finland. Det har inte funnits något intresse gällande bränsle på tre år, sade Ollila.

Enligt Ollila skulle systemet ha en brukstid på 20-30 år, men den teknologi som skulle installeras i bilen skulle hålla i kring tio år.

Läs också:
"Hur blir det med oss som bor på landet?"
Nya skatter föreslås för vägtrafiken
Bilskatterna kan ersättas med kilometerskatt

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes