Hoppa till huvudinnehåll

Norsk lax med blåvita vingar

Nigiri med lax
Nigiri med lax Bild: Wikimedia Commons / cyclonebill sushi

Norge rapporterade på måndagen om en kraftig ökning i exporten av fisk, framför allt odlad lax. Hundratals ton av denna lax flygs varje vecka till Japan och övriga Asien med Finnair, som strävar efter att bli störst på att transportera norsk lax till Asien. Flyglaxen kan i bästa fall vara till salu i Japan 36 timmar efter slakt i Nordnorge.

Norges export av fisk och skaldjur ökade betydligt 2013. Värdet av exporten gick upp med 17 procent till 61 miljarder norska kronor (7,6 miljarder euro), enligt siffror som publicerades av exportorganisationen Norges sjømatråd på måndagen.

Två tredjedelar av exporten utgörs av odlad lax. Exporten av lax ökade med hela 35 procent jämfört med året innan och Norge stärkte därmed sin position som världens största producent av odlad lax. På grund av ökad efterfrågan steg laxpriset med 44 procent under året.

Hundratals ton av denna lax flygs varje vecka till Japan och övriga Asien med Finnair. Laxen lastas om på Helsingfors-Vanda flygplats och är i bästa fall till försäljning i Japan 36 timmar efter att den slaktats i Norge.

Laxexpressen från Nordnorge

Ett företag som satsat speciellt mycket på detta är Norges ledande och världens näststörsta laxproducent Lerøy som skapat varumärket Aurora Salmon för sin extra prima lax som transporteras extra snabbt till kunderna i Japan.

Lerøy Auroras laxslakteri i Skjervøy
Lerøy Auroras laxslakteri i Skjervøy Bild: Patrick Holmström skjervöy

Fjordar och norrsken

Fisken marknadsförs med bilder av kalla fjordar, dramatiska fjäll och framför allt norrsken, som är ett mytomspunnet fenomen i Japan och som många japaner drömmer om att få se.

Produkten lanserades 2007 och Finnair var med från början som transportpartner. Lerøy skryter med att laxen når restaurangerna och andra försäljningsställen i Japan bara 36 timmar efter att den lämnat slakteriet i Skjervøy några timmars körning från Tromsø.

- I medeltal går det fyra långtradare i veckan med 15-18 ton lax från Skjervøy till Helsingfors-Vanda flygplats för omlastning på Finnairs flyg till Japan, säger produktionschefen Tore Pedersen på Lerøys anläggning Lerøy Aurora i Skjervøy 1 400 kilometer från Helsingfors.

Laxens vandring från Nordnorge till Japan
Laxens vandring från Nordnorge till Japan Bild: Yle aurora salmon

Produktionen av vanlig lax är betydligt större. Varje dag går det 20 långtradare från slakteriet. Lejonparten körs via Finland till Ryssland, där efterfrågan på norsk lax stigit kontinuerligt de senaste åren.

Isiga backar

Den största logistiska utmaningen är väglaget i den nordnorska fjällterrängen vintertid och speciellt en lång backe med tio procents stigning som långtradarna måste forcera efter att ha lämnat fabriken.

Där kan i värsta fall flera långtradare sitta fast samtidigt och blockera vägen och orsaka svåra förseningar för laxtransporterna, eftersom det inte finns någon annan väg att ta.

Men i normala fall kommer Auroralaxen fram till Helsingfors-Vanda i god ordning. Där får den sällskap av lax från andra norska producenter.

- Vårt mål är att vara störst på att transportera norsk lax till Asien, säger Finnair Cargos direktör för marknadsföring och hållbar utveckling Milla Nyberg.

Nästan till andra sidan jorden

Auroralaxen flygs till Tokyo och Osaka i Japan, men Finnair flyger även norsk lax till Nagoya, Hongkong, Peking, Singapore och Bangkok. Tidvis flygs fisk även till Seoul och Delhi.

Airbus A340-300 Finnair
Airbus A340-300 Finnair Bild: Finnair airbus a340

- På en del flyg kan frakten helt och hållet utgöras av lax, säger direktör Nyberg men påpekar att variationerna är stora mellan avgångarna. Fisken transporteras både med fraktplan och i passagerarplanens lastutrymme.

Överlag hör Finnair Cargo till de tre största flygfraktsbolagen på marknaden då det gäller att sköta Norges export med flyg, enligt Nyberg. Största delen av denna flygexport är lax.

Finnair vill inte ge ut detaljerade siffror om hur stor betydelse denna verksamhet har för fraktbolaget och moderkoncernen. Under perioden oktober 2012 – september 2013 transporterade dock Finnair Cargo nästan 13 500 ton varor från Norge till utlandet. Största delen av detta var lax. Mängden motsvarar cirka 750 långtradarlaster.

Den del av frakten som är Aurora Salmon från Skjervøy i Nordnorge förs genast efter ankomst till Japan till marknader, matbutiker och restauranger. I höstas kostade den norska flyglaxen cirka 30 euro per kilo i butik som filé. Exportpriset på hel norsk lax var 2013 i genomsnitt 5 euro per kilo, enligt Norges sjømatråd.

Norsk Auroralax i butik nära Fukuoka i Japan
Norsk Auroralax i butik nära Fukuoka i Japan. Norsk Auroralax i butik nära Fukuoka i Japan Bild: Henrik V. Andersen / Norges sjømatråd aurora salmon

Sjökokta räkor - lyx från det kalla djupet

Läs också