Hoppa till huvudinnehåll

"Pendlarna är många - utveckla kollektivtrafiken i stället"

Kristian Westerholm är bekymrad. Han är första viceordförande i Ingåfullmäktige och oroar sig över VR:s planer att i värsta fall lämna Ingå helt utan tågförbindelse. Y-tågen synas nu, deras beläggning är låg och de ingåbor som pendlar tar ofta bilen eller bussen i stället för tåget.

Ingå centrum med kyrkan
Ingå centrum vintertid Ingå centrum med kyrkan Bild: Yle vinter i ingå

- Vi är ändå överraskade och bestörta över VR:s planer. Pendlarna från regionen är många och med tanke på framtiden skulle det vara vettigare att utveckla kollektivtrafiken i stället för att avveckla den, säger Westerholm.

Beläggningen i Y-tågen inte så stor, många väljer bort tåget?

- Det stämmer och det beklagligt, medger Westerholm.

Kyrkobyn är obestridligt centrum

Enligt hans uppgifter är det cirka 75 personer som dagligen åker tåg från Ingå och det är inte mycket med tanke på de över tusen som pendlar på jobb till huvudstadsområdet. En del väljer också att hoppa på tåget från Kyrkslätt och ta bilen dit.

Hur mycket beror det här på att Ingå tågstation ligger avsides - en bit ifrån kyrkobyn?

- Det här är också ett faktum, kyrkobyn har blivit Ingås centrum och station ligger fem km från kyrkobun och det krävs bil för att åka till Ingå tågstation.

Vad ska ni göra för att få VR och beslutsfattarna på andra tankar?

- Vi har självfallet varit i kontakt med politiker och tjänstemän. Ban- och spårtrafiken är framtiden så de förstår nog Ingås dilemma. Det här är bara början på lobbningen i frågan, säger Westerlund. Vi får hoppas det går vägen och att tågförbindelsen består.

Varför har VR svårt att hålla tidtabellen?

VR har svårt att hålla tidtabellerna, det är allmänt känt. Vad det beror på är svårt för Westerholm att säga.

- Den lyckligaste lösningen skulle vara att få dubbla spår till Karis, nu finns det sådana bara till Kyrkslätt.

Enligt Westerholm finns det planer att utveckla stationsområdet och det finns tankar om att centrum och stationsområdet skulle växa ihop.

Vad händer om tåghållplatsen i Ingå försvinner?

- Det skulle vara dålig image för kollektivtrafiken, funderar Westerlund vidare. De som nu åker tåg från och till Ingå måste då välja nåt annat fortskaffningsmedel och en del kommer säkert i stället att ta bilen. Vi tror ju att Ingå är en tillväxtkommun men den har inte vuxit så mycket under senaste år och det oroar oss nog.

Läs också:
Ministeriet utreder Y-tågens framtid
Det kan bli svårare att pendla från Karis och Ingå
Boström: Svårt få stationen tillbaka om Y-tågen dras in
Y-tågen måste finnas kvar, betonar SDP-politiker
Tågpendlare kan ta bilen i stället

:

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes