Hoppa till huvudinnehåll

Skicka pengar via telefonnummer ger snabba cash

Bild: Anssi Leppänen/Yle sedel

Den mobila betallösningen Swish, som i Sverige används av 750 000 kunder, har spridit sig till Finland. I december förra året var Danske Bank först ut med att lansera den motsvarande appen Mobile Pay, som alltså gör det möjligt att överföra mindre summor pengar till en kompis eller familjemedlem via mobilen. Allt som behövs är appen och telefonnummer. Sedan landar pengarna på mottagarens konto.

- Appen går i sin enkelhet ut på att man betalar ett belopp eller ber om ett belopp av en annan person. Allt det här sker enbart med att använda personens telefonnummer. Fördelen är att det är ett enkelt och tryggt sätt att överföra pengar. Det är lika tryggt som att betala med bankkort, säger Kenneth Kaarnimo på Danske Bank:

Att snabbt och enkelt överföra en mindre summa pengar från ett konto till ett annat via mobilen - det är vad Danske Banks nylanserade applikation Mobile Pay går ut på. Glöm krångliga kontonummer och kontanter. Förutom själva Mobile Pay-appen är allt som behövs ett telefonnummer till mottagaren. Sedan landar pengarna på mottagarens konto i ett "swish".

- Man laddar ner appen och matar in sitt bankkortsnummer, kontonummer och vissa andra säkerhetsdetaljer. När det en gång är gjort så är appen mycket enkel att använda. Man behöver inte vara kund i Danske Bank för att ladda ner appen, säger Kenneth Kaarnimo på Danske Bank.

I Sverige erbjuds Swish av alla större banker

I Sverige har appen Swish lanserats i form av ett samarbete mellan sju olika banker. Swish används av 750 000 kunder och under det första året "swishades" det för minst 2 miljarder svenska kronor. Men trots att applikationen vuxit sig mäkta populär i Sverige, är de finska bankerna tveksamma till att det finns tillräckligt med efterfrågan i Finland.

Hittills är Danske Bank den enda banken i vårt land som erbjuder mobiltjänsten. De andra bankerna har valt att avvakta och följa med hur kunderna tar emot den nya appen. I dag är det alltså Danske Banks kunder som verkligen gynnas av appen. Appen har i en månads tid laddats ner av 50 000 kunder. Maxbeloppet som kan överföras i Finland är 250 euro per dag. Visserligen kan vem som helst ladda ner Mobile Pay, men för den som inte är kund hos Danske Bank tar kontoöverföringen en till två bankdagar. För Danske Banks kunder däremot sker händelsen i realtid.

För Andelsbanken är appen inte en prioritet

Enligt Andelsbankens expertchef Mikael Lindqvist har det inte funnits tillräckligt stor efterfrågan på den mobila betallösningen bland Andelsbankens kunder.

- Vi utvecklar våra mobiltjänster med hård fart. I bakgrunden av det här gör vi mycket kund- och konsumentundersökningar. Vi har velat få fram de tjänster som kunderna är allra mest intresserade av för tillfället. Då har det så kallade peer-to-peer-betalandet inte nått högst upp på den listan, säger Lindqvist.

För Handelsbanken innebär lanseringen kostnader

Även Handelsbanken har valt att invänta och se hur applikationen tas emot av de finska kunderna, eftersom det är dyrt för bankerna att lansera den mobila betallösningen.

- Det betyder kostnader eftersom tjänsten som man måste använda måste utvecklas. I våra system måste vi få funktionalitet och så måste vi veta att det är någonting som våra kunder väntar på, säger Handelsbankens utvecklingschef Heli Valanne.

Alla banker måste satsa för att det ska lyckas

Lars Gunnstam är styrelseordförande för Get Swish AB, som är det företag i Sverige som ägs av sex banker och driver Swish i Sverige. Enligt honom är det viktigt att satsa pengar på mobila lösningar. Annars hänger man inte med i tiden. Dessutom måste alla de största bankerna vara med och lansera appen samtidigt, för att det ska lyckas.

- För att lyckas måste detta bli en sektorlösning. Allihopa måste i princip vara med. Det går inte att en bank lanserar en lösning, utan alla de stora måste vara med samtidigt. Då behövs det någon som ser till att pengarna flyttas från den ena banken till den andra. Det är nog den viktigaste framgångsfaktorn, säger Gunnstam.

Finansinspektionen: Appen är relativt säker

Enligt Markku Koponen, byråchef vid Divisionen för Operativa Risker vid Finansinspektionen, är den största risken med Mobile Pay-applikationen att någon stjäl telefonen och lyckas knäcka lösenordet till både telefonen och appen. Finansinspektionen, som övervakar att Danske Bank kontrollerar riskerna, anser ändå Mobile Pay vara relativt säker. I Danmark har den över en miljon användare och hittillls har inga problem uppstått. Lars Gunnstam från Get Swish håller med. I Sverige har inga bedrägerier rapporterats under det gångna året.