Hoppa till huvudinnehåll

Mika Kosunen: Vega söker nya vägar

Mika Kosunen
Mika Kosunen Bild: YLE/Anne Hämäläinen kosunen

Förra hösten fick min närmarket en ny köpman. Det tog inte länge förrän började det hända. Plötsligt en dag hittade jag inte äggen, måste gå en annan rutt än vanligt för att nappa mjöl i kärran och söka en god stund efter de ekologiska morötterna. Ur högtalarna strömmade bakgrundsmusik och ljudbanden med "konsumentupplysning" fick en ny damröst.

Avsikten var god. Gruppera om sortimentet på ett mer fungerande sätt, utveckla utbudet och kanske vara intressantare för nya kundgrupper.

Men det var irriterande. Jag var tvungen att rucka lite på dagliga mönster, fråga personalen efter det jag ville ha och hade ingen nytta av "autopiloten" som nog visste var mina dagligvaror tidigare fanns. En bekant blev så förnärmad att han basunerade ut åt alla som ville höra att han minsann inte tänker besöka den butiken längre.

Plötsligt verkar allt det där väldigt bekant. Radio Vega har som uppdrag att betjäna de vuxna finlandssvenska lyssnarna (över 35 år) och att försöka nå de flesta i den här brokiga skaran. Det betyder att vi hela tiden måste följa de olika publikgruppernas behov, vanor och mediabeteende för att kunna fullfölja vårt uppdrag.

Det betyder förändringar. Ingen revolution men nog en evolution. Alla faller inte förändringarna i smaken. En del upplever sig ha förlorat någonting medan andra hittar nya favoriter och efter en stunds letande eller frågande kanske ett gammalt bekant program eller en kär radioröst hittas på ett annat ställe en förr. Kanske när allt kommer omkring på ett bättre ställe.

En del blir irriterade, en del blir besvikna och en del blir så arga att de meddelar att de nu helt kommer att byta kanal. En del skriver insändare, ringer programchefen eller skäller ut programledare på Facebook.

Den rätta adressen är programchefen som för sin del ansvarar för utgivningen, för det handlar om utvecklingen av helhetsutbudet och inte enbart placeringen av enskilda program eller val av enskilda låtar. På alla håll inom Yle är vi måna om att lyssna på våra lyssnare, nappa på goda idéer och förslag och utveckla utbudet tillsammans. Så har vi gjort och så fortsätter vi att göra och tar stöd av undersökningar, analyser och statistik.

Och vi har lyckat hyfsat bra. Förra året höll vi ställningarna när det gäller det veckovisa lyssnandet på Radio Vega och noterade en liten ökning det dagliga, trogna, lyssnandet. Vi är på rätt väg.

Början av det här året kom vi igen med några ändringar i helheten. Vi har ökat lite på det traditionella talradioutbudet. Lördax har blivit ett enhetligare program på fyra timmar och våra experter på olika områden har fått en egen sändning, Experttimmen, torsdagar 19.30. Både Experttimmen och Radiodoktorn videoströmmas en gång i månaden och har också i övrigt en stark närvaro på webben.

Vetenskapsmagasinet Kvanthopp har blivit en hel timme långt och har en andra sändningstid söndagar 18.03 medan Vegasporten på söndagar är två timmar långt. Programmet Språk, om det svenska språket, sänds onsdag kvällar 20.30 genast efter Radiodoktorns en timme långa sändning.

I musikväg finslipar vi kanalens musikprofil i enlighet vad Vegas musiksmaksundersökning visade och väntar oss mycket av programmet Min musik som har förnyats så att lyssnarna kan välja och vraka i hela utbudet i Yles digra skivarkiv.

Vi skall också göra hela kanalens varumärke kändare genom att konsekvent följa gemensamma riktlinjer och göra utbudet tydligare.

Det här året uppmärksammar Vega i samarbete med Arkivet Tove Jansson jubileumsåret genom att sända och på webben publicera både Muminberättelser och noveller skrivna och upplästa av Tove Jansson. Via Arkivet bjuder vi också på andra hörspels- och uppläsningsskatter längs med hela året.

Vårt uppriktiga mål är en bra, mångsidig och populär radiokanal för den vuxna finlandssvenska befolkningen. Med det målet och med en enda kanal till förfogande kan man bara konstatera att alla får någonting i Radio Vega.

Läs också