Hoppa till huvudinnehåll

"Nu gäller det att få varor och kunder att mötas"

Vid kurirfirman DHL Express medger man att det är en utmaning att få de beställda varorna levererade till kunderna. Det här måste vi bli bättre på, kommenterar vd Peter Ervasalo, apropå det nya marknadsläget som uppstår efter att postbolaget Itella meddelade om stora uppsägningar i bolaget.

Vd Peter Ervasalo DHL Express
DHL Express vd Peter Ervasalo Vd Peter Ervasalo DHL Express Bild: Yle vd för dhl express

Itellas besked kom inte som någon överraskning för DHL Express. VD Peter Ervasalo säger att hela branschen nu är i kraftig omvälvning och att alla aktörer söker nya former att agera för att upprätthålla servicenivån.

För kurirerna är det besvärligt att få tag på dem som beställt varor då det blir dags att leverera. Adress och telefonnummer kan vara bristfälliga och kunderna har kanske inte betalat hela varan, uppger man vid DHL.

Olika leveransplatser

Tomi Saarinen är kurir vid DHL Express
Tomi Saarinen Tomi Saarinen är kurir vid DHL Express Bild: Yle kurir

- Det här är avgörande med tanke på vårt jobb, säger kuriren Tomi Saarinen. Jag ser dagligen i jobbet hur kapaciteten i bolaget ökar. Nya kurirbilar skaffas och fler personer anställs, eftersom leveranserna ökar hela tiden

- Därför levererar vi också varor till arbetsplatserna eller till olika servicepunkter, där det är enklare för kunderna att avhämta varorna, säger vd Ervasalo.

Kurirbolagen har fått kritik för sin verksamhet - särskilt under den bråda julhelgen. Det här beklagar DHL:s vd men säger i samma andetag att man hela tiden försöker anpassa sin verksamhet till den nya situationen - att branschen växer och att man måste bli bättre på att betjäna kunden.

Finländarna sist i Norden

I Norden växer näthandeln snabbast i Norge, visar kreditbolaget Nets (tidigare Luottokunta) uppgifter för 2013. Finländarna ligger sist i Norden, trots att nätköpen nu börjat öka.

Enligt Handelns senaste siffror från i fjol ökade näthandeln i Finland med sex procent under januari-juni. Kredittjänsterna och klädköpen via nätet ökade mest.