Hoppa till huvudinnehåll

Fransk biljätte får kinesiskt kapital

Bild: EPA/SHEPHERD ZHOU CHINA OUT psa

Krisen i det franska bilföretaget PSA har växt kraftigt de senaste åren. Nyligen meddelades det att kinesiska företaget Dongfeng injicerar pengar i den franska biljätten.

Att franska PSA ska få in kinesiskt kapital tas dock emot med blandade känslor i Frankrike.

- Naturligtvis är jag stolt över att PSA förblir franskt, inte minst för att det förhoppningsvis bevarar jobben i landet, menar Roger som berättar att han har en bil av märket Peugeot.

Alberte-Maryse i Paris håller med om det.

- Fast kommer kineserna att erbjuda mer jobb för de franska arbetarna? är frågan hon ställer sig med oro.

PSA får tre huvudaktörer

PSA är en fransk bilkoncern med märkena Peugeot och Citroën.

Men om det franska bil lejonet PSA länge haft ett huvud - då familjen Peugeot varit i majoritet - ska märket nu få tre huvuden, skriver man i pressen, eftersom så många aktörer ska styra företaget.

När den franska regeringen nu gett sitt så kallade "fribrev" får kinesiska Dongfeng fria händer att investera 3 miljarder euro i PSA.

Samtidigt har det meddelats att den franska regeringen också skjuter till 3 miljarder euro.

Detta har fått PSA-aktien att stiga på börsen de senaste dagarna.

Biltillverkare i kris

PSA har länge behövt nytt kapital. Krisen har växt med åren. År 2010 sålde PSA cirka 3,6 miljoner personbilar världen över. 2012 sjönk siffran till 2,8 miljoner.

För ett par år sedan gick visserligen amerikanska General Motors in med kapital i företaget och har nu 7 % av aktierna.

Stoppade försäljning i Iran

Flera ekonomiska specialister kritiserar ändå erfarenheten, som ska ha kostat mer än vad det smakat.

I flera ekonomiska tidningar avslöjas att de amerikanska handelssanktionerna mot Iran, bidragit till att General Motors stoppat PSA's succérika försäljning där.

Den kinesiska marknaden är den enda där biljättens försäljning pekar uppåt just nu. Förra året steg försäljningen där med 26 procent.

Dongfeng, Peugeot och Citroën är sedan tidigare väl bekanta med varandra. Tillsammans driver man redan tre bilfabriker i Kina.

Kritiken

Kritiken mot att ett kinesiskt företag nu blir en av huvudaktörerna i PSA inte låtit vänta på sig, inte minst från fackföreningshåll.

- Redan har man på Peugeot inlett friställningar, säger Jean-Pierre Mercier i facket CGT till TV.

- Trots det erhåller företaget nästan 3 miljarder euro av staten. Det är en skandal, tycker Mercier, som varnar för att PSA kan komma att utlokalisera en stor del av sin franska produktion till Kina.

Överenskommelsen kommer att signeras av de tre parterna under PSAs styrelsemöte den 19 februari.

Johan Tollgerdt