Hoppa till huvudinnehåll

NTM-centralens uppföljning av skärgårdstrafiken får kritik

Is i skärgården.
Menförestider är en utmaning för skärgårdstrafiken. Is i skärgården. Bild: Yle/Johanna Ventus vinter i skärgården

Skärgårdsborna vill att trafikministeriet ska utreda hur NTM-centralen följer upp sina avtal med rederierna. Får skärgårdsborna verkligen den service man betalat för?

Houtskärsbon och SFP-politikern Christer Friis lämnade på tisdagens fullmäktigemöte in en motion om att Pargas stad borde kräva att trafikministeriet ska utreda om Närings-, trafik- och miljöcentralen följer upp sina avtal. Friis är kritisk till hur avtalens följs. Speciellt under menförestid då isen inte ännu lagts sig och svävarna börjar trafikera.

– Det finns många frågetecken. I synnerhet då det gäller svävare. Jag skulle inte sätt mina barn i den på vintern med öppet vatten med fem centimeter is på luftkudden. Ska det behöva hända en olycka innan man gör något?

NTM-centralen sköter upphandlingen av skärgårdstrafiken men enligt Friis är det tveksamt hur man följer upp avtalen med rederierna. Till exempel står i avtalet med rederiet Ferryway att trafiken för rutten mellan Iniö och Houtskär ska skötas med en året runtgående förbindelsebåt, alltså en båt som klarar både is och menföre. Som det ser ut nu sköts trafiken med svävare och av en båt med aluminiumskrov, som inte är godkänd för is.

Friis vill nu att Pargas stad ska kräva att trafikministeriet ska utreda om NTM-centralen verkligen ser till att skärgårdsborna får den service de har rätt till.

– Många gånger får man den uppfattningen att trafikanterna kör som de kör och NTM-centralen driver inte in de sanktioner de kunde göra. Då är det trafikministeriets sak att utreda om man verkligen får det man betalar för, säger Friis.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland