Hoppa till huvudinnehåll

Hårt lobbykrig inför EU-valet

EU-flagga
EU-flagga Bild: Yle eu-flagga

Kandidatlistorna inför EU-valet är inte ens klara, men lobbningen från flera intresseorganisationer är redan igång. Det handlar om allt från att ge valbidrag till att sätta igång lobbningen i korridorerna i Bryssel, där viktiga utskottsplatser fördelas efter valet.

Till de största kampanjerna hör fackförbundens gemensamma EU-valskampanj, som kan komma upp till en budget på 300 000 euro, och då räknas inte förbundens egna bidrag till kandidater med. Det här är den största satsningen sedan folkomröstningen om EU-medlemskapet för snart tjugo år sedan.

- Vi tänker att nästa val kommer att bli mycket ovanligt. Hela den stora EU-agendan kommer att ifrågasättas. Ur löntagarnas synvinkel är EU inte enbart en framgångshistoria. EU har misslyckats med att handskas med euron. Å andra sidan har vi en gemensam marknad och en stabilitet, ett ökat välstånd, säger Ari Åberg, som just nu är ledig från sitt jobb som direktör vid Teknikens Akademikerförbund, för att jobba här på kampanjbyrån fram till valet i maj.

Till den här kampanjbyrån hoppas man att både väljare och kandidater hittar, åtminstone ett visst antal debatter om arbetslivsfrågor utlovas. Till de frågor som fackförbunden vill lyfta upp hör bland annat arbetstidsdirektivet och arbetarskyddsregler på EU-nivå. Facket vill också få EU med på en högre tröskel för uppsägningar.

- Det är lättare att säga upp i Finland än i andra EU-länder. Vi planerar att ställa ett krav att ha ett uppsägningsdirektiv, ett ramdirektiv. Det är vårt krav.

Jordbrukarna får igenom förslag

En organisation som för kampanj i mindre skala är Svenska lantbruksproducenterna SLC. Deras budget kommer att röra sig mellan tio och tjugotusen euro. Här förlitar man sig också på den större, finska systerorganisationen MTK och organisationerna har en gemensam intressebyrå i Bryssel. SLC brukar också ge valbidrag till enskilda kandidater som visar intresse för jordbruksfrågor. Kampen om utskottsplatserna är hård efter valet och då brukar jordbrukarnas intresseorganisationer hålla sig framme.

- Att direkt påverka vilka utskottsplatser vilka parlamentariker söker sig till är inte så enkelt. Men det är närmast att diskutera direkt med de invalda och föra fram vikten av vilken betydelse vilka utskott har, för Finlands del. När jordbruksfrågorna är så stora inom EU, så är det trängsel. Det är många fler som vill till det utskottet, än vad det finns platser. Vi hoppas ju att de finländska parlamentarikerna söker sig till de utskott som vi anser vara viktiga, berättar verksamhetsledare Johan Åberg på SLC.

Han bedömer att SLC får igenom en hel del förslag tack vare aktiv kontakt med kandidater och invalda parlamentariker.

- Det är svårt att säga. Det kanske man kan fråga någon annan, hur mycket makt man har. Men om vi ser bakåt på jordbruksreformen som nyligen blev klar, så inte fick vi igenom alla våra krav, men ganska mycket förbättringar, säger Åberg.

Greenpeace satsar allt på klimatfrågan

En intresseorganisation som har ett stort internationellt maskineri då det gäller aktioner och marknadsföring är Greenpeace. Greenpeace ger inte valbidrag, utan satsar alla resurser på kampanj och lobbning. Inför EU-valet satsar man all energi på klimatkampanjen.

- Om man ser på den globala klimatpolitiken, så är EU en stormakt i de förhandlingarna. EU har varit i främsta raden före Köpenhamnsmötet år 2009, då det gäller klimatmål. Nu är det tyvärr så, vilket vi såg när kommissionen kom med sina klimatmål, att de är ganska urvattnade. Nu är det medlemsländerna och parlamentet som måste få en högre ambitionsnivå på klimatmålen, säger Juha Aromaa, kommunikationschef på Greenpeace.

Att Greenpeace är en organisation som inte lämnar någon oberörd märks också. Bland politikerna finns både sympatisörer och kritiker.

- Det är knappast någon hemlighet att när man läser igenom valprogram, så är De gröna och Vänstern nära oss, men det här är ingen höger-vänsterfråga. Det finns nog mänskor i alla partier som inser att klimatpolitiken är viktig. Man kan inte säga att det skulle finnas något parti, där vi inte skulle nå någon av kandidaterna, säger Aromaa.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes