Hoppa till huvudinnehåll

Insamling till terminalvård väcker anstöt

Skärmdump från gemensamtansvar.fi. Bild: Kirkkopalvelut gemensamt ansvar

Årets Gemensamt Ansvar insamling har väckt enorm uppmärksamhet. Kritiska röster har höjts om varför kampanjen för terminalvård målat upp döden som så makaber och dyster.

Gemensamt Ansvar väljer varje år ett ämne för insamling och i år vill man donera pengar till terminalvård, alltså för att göra livet lättare för personer som är döende och för deras anhöriga.

Kampanjen har kritiserats för hur dystert man framställt döden, i bilder. Och framförallt bilden på ett döende barn i sin mammas famn.

Bilden för tankarna till Michelangelos skulptur Pietá som finns i Peterskyrkan i Rom. Tapio Pajunen, som är insamlingschef för Gemensamt Ansvar, säger att kampanjen fått maximalt med uppmärksamhet.

– Den gjordes självfallet i marknadsföringssyfte, men också för att skildra döden som den är, säger Pajunen.

Många har tyckt att kampanjen är makaber medan andra har ringt och tackat.

Förvaltningsdirektör vid Borgå sjukhus, Pehr Sveholm, tycker att den överdramatiserade kampanjen väcker anstöt, men valet av ämne är bra, säger han. Terminalvården behöver allt finansiellt stöd den bara kan få, men kampanjen ger fel bild av döden.

Varje år behöver cirka 15 000 obotligt sjuka människor i Finland terminalvård. Problemet är ändå att de bara finns fyra vårdhem i Finland. Kampanjen understryker att döende patienter ska få dö hemma eller nära hemmet.

Läs också:
Kampanjen Gemensamt Ansvar inleds

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes