Hoppa till huvudinnehåll

Johanna Törn-Mangs: Myten om båten är ingen myt

Johanna Törn-Mangs
Johanna Törn-Mangs Bild: Yle johanna törn-mangs

Att finlandssvenskarna är intresserade av båtar är inte bara en myt. Vi ser tydligt hur vissa ämnen lockar mera på webben än andra, skriver Johanna Törn-Mangs, chef för Svenska.yle.fi.

Är det för att många svenskspråkiga traditionellt jobbat inom rederinäringen? Eller är det för att många färjor trafikerar Stockholm, som står oss nära? Eller är det för att många av oss finlandssvenskar bor vid kusten eller i skärgården? Eller för att vi finlandssvenskar är ett båtälskande folk?

Troligen en kombination av allt det här, för det som är tydligt när man följer med trafiken på Svenska.yle.fi är att när vi lägger ut ett klipp eller en text som handlar om rederier, båtar eller sjöfart så är det många som vill ta del av innehållet.

Så också i december 2013, när Amorella gick på grund. På vår tio-i-topp-lista för hela månaden finns två artiklar om grundstötningen. Visst var det en stor nyhet också på finskspråkiga mediesajter, men jag hävdar att nyheten inte framkallade ett lika stort intresse på finskt håll som hos vår svensk- och tvåspråkiga publik. Och jag tror inte heller att till exempel en tågolycka i samma storlekklass och med samma dramatiska ingredienser fått lika mycket läsning på Svenska.yle.fi som rapporteringen om Amorella.

Fler använde webben i julas än året innan

Sedan maj 2013 har Svenska Yle publicerat sin webbstatistik på Svenska.yle.fi. Stolpdiagrammet över besökssiffrorna sedan årets början syns i grafiken nedan. När man tittar på trafiken för december 2013 ser man en tydlig nedgång under julveckan och nyårsveckan jämfört med veckan före jul. Till exempel hade vi 130 443 unika webbläsare under julveckan, en fjärdedel färre än veckan innan.

Det här är inget som överraskar oss som jobbar med webb, eftersom trafiken minskar på alla mediesajter varje år under julhelgen. Däremot kan man jämföra med motsvarande vecka 2012, och då ser man att vi ökat med 40 procent från 2012 till 2013. I själva verket är det mest överraskande i statistiken att folk numera faktiskt använder webben i så hög utsträckning som de gör också under julhelgen. Ser man på julafton 2013 hade vill 21 900 unika webbläsare och 118 100 sidvisningar enbart under den dagen.

Men är det egentligen så förvånande när man ser sig omkring? Webb betyder inte längre enbart jobb, utan webben ger oss nyheter, underhållning, information, förströelse, undervisning och allt däremellan. Och nyheter om båtar, som intresserar vår publik året om – också under julhelgen.


Grafik: Johan Lindström

Mest sidvisningar på Svenska.yle.fi, december 2013

  1. Klarar du niornas Pisa-prov? Testa dig! (12 790)
  2. Imatrabolaget sparkar von Schoultz (10 505)
  3. Amorella på grund (7 349)
  4. Skottlossning i Karis (6 154)
  5. "Falska påståenden ledde till uppsägning" (5 968)
  6. Ekenäs Energis personal vädjade till stadsstyrelsen om von Schoultz (5 702)
  7. Raubtiers nya singel får världspremiär i X3M (5 363)
  8. Personalen vid Ekenäs Energi trivs bättre med tf chefen(5 219)
  9. Nya skatter föreslås för vägtrafiken (5 171)
  10. "Halvt mänskligt misstag" (5 010)

Läs också:
Johanna Törn-Mangs: Hundra gånger per dag
Johanna Törn-Mangs: Storleken spelar en roll
Johanna Törn-Mangs: Glöm inte den långa svansen
Johanna Törn-Mangs: Ingen vill göra sin mamma besviken
Johanna Törn-Mangs: Mera skvaller blir det inte
Johanna Törn-Mangs: Här lockar Karis mera än Paris
Johanna Törn-Mangs: Beroende av klick
Svenska Yle börjar publicera webbstatistik

Läs också

Frågor & svar

Nyligen publicerat - Frågor & svar

  • Dataskydd för Yles tjänster

    Dataskydd beaktas i planeringen av Yles tjänster.

    Att skydda integriteten hos de som använder Yles tjänster är viktigt. Yle skyddar personuppgifter enligt gällande föreskrifter och tar dataskydd och datasäkerhet i beaktande när tjänster planeras.

  • Svar: Yles strategi

    Strategin drar upp riktlinjerna för ledarskapet på Yle

    I sin ledare (ÅU 9.12) kritiserar Pär Landor tidtabellen för Yles strategi. Borde Yle ha låtit utvecklingen avstanna för att Kommunikationsministeriet tillsatt en arbetsgrupp som funderar på Yles uppdrag? Yles nya strategi Mitt bland oss gjordes eftersom den förra strategin var daterad 2012 och dess mål satta till år 2015.

  • Svar: Ingen inbjudan

    En läsare (VBL 9.12) saknade invigningen av Campus Norrvalla

    Martin Markèn undrar i Vasabladet (8.12) varför Yle inte bevakade invigningen av Campus Norrvalla. Ulrica Lövdahl, chef för Yle Österbotten, svarar att redaktionen inte fick någon inbjudan.

  • Svar: Motarbetar stereotypier

    Yle svarar på en insändare om En svensk sommar i Finland.

    En tittare undrar (HBL 29.4) hur serien En svensk sommar i Finland främjar relationerna till Sverige.

  • Yle svarar: Politisk satir testar ofta gränser

    Yle svarar på en insändare om YleLeaks i HBL.

    Jan-Peter Paul ställer i HBL (15.3) frågor om Yles värderingar och programmet YleLeaks. Satu Keto och Arttu Nurmi från Yles finskspråkiga kultur- och underhållningsredaktion svarar att politisk satir ofta testar den goda smakens gränser.

  • Svar: Yles mål är att nå alla finländare

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2)

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2) sin oro över de finlandssvenska mediernas framtid och skriver bland annat att Yles målsättning handlar om volym. Ulrica Lövdahl, chef för nyheter och aktualiteter på Yle Österbotten och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att en konstruktiv debatt måste basera sig på fakta.

  • Svar: Ett sämre Yle gör inte HBL bättre

    Chefredaktör Jens Berg skriver i sin ledare (HBL 5.2) att Yles nya strategi på svenskt håll medför ett tomrum i etern. Yles strategidirektör Gunilla Ohls och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att det mest dramatiska framtidsscenariet inte är att kvantiteten i broadcast minskar, utan att det svenskspråkiga innehållet blir ointressant, otillgängligt och irrelevant.

  • Svar: Vegas uppdrag brett

    I HBL 28.1 kritiserar Wilhelm Kvist musikutbudet på Yle Radio Vega. Kaj Backman, programchef på Yle Radio Vega och Yle X3M, svarar att Vegas uppgift är att finnas till för en bred publik med blandade intressen, varierande smak och olika behov, både när det gäller det talade innehållet och den spelade musiken.

  • Svar: Svenska Yles riktlinjer

    På insändarplats i Västra Nyland (24.12) anser en skribent att Svenska Yle inte tillåter kritiska inlägg på sin webbplats. Mediechef Carin Göthelid svarar att Svenska Yle välkomnar dialog och debatt, men följer riktlinjer för kommentarerna.

  • Svar: Om Yles stora uppdrag

    Yles kommunikationsdirektör Reija Hyvärinen kommenterar Iltalehtis ledare (14.1) om rapporten Ylen Suuri tehtävä (fritt översatt Yles Stora Uppdrag) som publicerades 5.1, Enligt Hyvärinen erbjuder rapporten ett perspektiv på den brytningstid medierna befijnner sig i just nu. Samtidigt påminner Hyvärinen att det är frågan om en rapport som betalts av kommersiella medier och tidningar, och alltså inte frågan om en objektiv granskning av mediernas situation.

  • Över 400 000 sidvisningar på årets mest lästa artikel

    En text som resonerar kring barn och sociala medier blev årets mest lästa artikel på Svenska.yle.fi. På topplistan för 2014 finns också ett inträdesprov, en kolumn om barnuppfostran och en artikel om humorgruppen KAJ:s webbjulkalender.

  • Arenan populär bland finländare i Spanien

    Finländarna i Spanien är den grupp utlandsfinländare som tittar och lyssnar mest på Arenan. Antalet program, klipp och direktsändningar som startas från Spanien är 50 000 i veckan.