Hoppa till huvudinnehåll

Crossfit – träning på extremnivå

Stefanie Hagelstam gör den sista och avgörande delen "snatch ladder" i Crossfit-tävlingen Winter War Bild: YLE / Kia Svaetichin winter war

Vill du bli lika stark som en styrketränare, lika snabb som en sprinter och lika vig som en gymnast? Då ska du börja med crossfit, träningsformen som kombinerar styrke-, konditions- och smidighetsträning och ger dig den där vältränade och starka kroppen.

Stefanie Hagelstam

Ålder: 24 år
Familj: Mamma, pappa och två systrar
Utbildning: Studerar till idrotssinstruktör på Arcada
Tränar: Crossfit, CrossFit Central Helsinki
Placeringar: Karjalan kovin 2013 22/55, Winter War 2014 26/40
Favoritrörelse: Split jerk (80kg), back squat (100kg)
Äter: Hemlagad mat
Dricker: Vichyvatten
Lyssnar på: Dubstep och Tupac

Vem är tuffast och i bäst skick i Finland? Det avgjordes i Crossfit-tävlingarna Winter War i Tammerfors under veckoslutet.

Stefanie Hagelstam är svettig men glad. Det är lördagen den första februari och klockan är lite efter 11 och hon har just klarat av den tredje delen av tävlingarna och har bara en återstående del kvar.
– Den här tredje delen tog sammanlagt tolv minuter. Först gick vi två minuter på händerna, sedan hade vi en kort paus på en minut och sedan skulle vi på två minuter göra en frivändning med en stång som vägde 50 kg. Efter det två minuter magmuskler och sedan två minuter där vi skulle dra upp oss i romerska ringar. Jag klarade inte av en enda på den sista övningen. Men det gör ingenting för jag är annars nöjd med min prestation, säger Stefanie.

Hög intensitet och funktionella rörelser


Idén med Crossfit är att utveckla människans alla fysiska egenskaper. Konditionsprogrammet bygger på ständigt varierande funktionella rörelser som man utför under hög intensitet. Amerikanen och gymnasten Greg Glassman står bakom konceptet för träningen. Han grundade träningsorganistationen CrossFit Inc. år 2002.

Stefanie Hagelstam började träna Crossfit för ett drygt år sedan. Hon hade en personlig tränare som själv tränade Crossfit och han introducerade henne till grenen.
Hon tränar Crossfit sex gånger i veckan och träningsmängden blir sammanlagt sex timmar.

– Träningspassen är korta men väldigt intensiva så är man stressad och inte har så mycket extra tid för träning är crossfit fenomenalt. Den centrala delen av Crossfit är att man utför övningarna mot klockan. Antingen gör man ett givet antal övningar så snabbt som möjligt eller en så har man en given tid under vilken man skall utföra så många varv man hinner och kan av ett visst antal övningar, säger Stefanie.

Crossfit passar alla

Man tävlar mot sig själv eller mot en träningskompis och efter varje träningspass har man koll på hur man utvecklats förklarar Stefanie Hagelstam vidare. Ett pass är sällan längre än en halvtimme.

– Jag rekommenderar crossfit som träningsform till precis alla. Crossfit går ut på att man gör exakt det som ens kropp och kondition klarar av och man når resultat i form av att förbättra sina egna fysiska prestationer. Om man inte klarar av att göra en enda pull-up, alltså uppdragning i stång så kan man modifiera den och göra den enligt vad man själv orkar t.ex. med ett gummiband istället.

Bra grundteknik

Stefanie säger att de som är intresserade av att börja träna Crossfit skall gå på en grundkurs i Crossfit på något licensierat gym. Sedan gäller det att träna hårt de huvudsakliga lyften.


– Träna marklyft, frivändningar, knäböj och lär dig gymnastikens grunder t.ex. pull-ups, dips, repklättring och armhävningar. Sedan skall du också vara i form för att cykla, springa, simma och ro hårt och snabbt. Sedan blandar du dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Och håll träningspassen korta och intensiva, avslutar Stefanie.

Stefanie Hagelstam placerade sig på plats 26 av 40. Saara Laaksonen vann på damsidan och Mikko Aronpää på herrsidan. Läs mera om tävlingarna här och resultaten här.

Läs Stefanie Hagelstams träningblogg här.

Läs också:
Gisela tränar Crossfit på allvar
Crossfit på gott och ont

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle