Hoppa till huvudinnehåll

Google provocerar med regnbågstema

Skärmdump från Googles startsida. sotji

Internetjätten Google provocerar Ryssland genom att på sin startsida ha en bild på OS-grenar i regnbågens färger. Det här med anledning av att OS-Sotji inleds i dag.

Att få utöva idrott är en mänsklig rättighet. Alla människor ska ha möjlighet att utöva idrott, utan någon form av diskriminering och i den olympiska andan, som förutsätter ömsesidig förståelse, vänskap, solidaritet och rättvist spel.

Bilden tolkas som ett tydligt ställningstagande mot Rysslands antigaylag.

Under bilden har Google lagt in ett citat ur den olympiska chartern, som fastställer riktlinjerna för de olympiska spelen.

Google är inte det enda stora företaget som provocerar Ryssland genom att uttrycka sitt stöd för sexuella minoriteter under vinter-OS.

Den brittiska tv-kanalen Channel 4 har publicerat en reklamvideo, där man önskar OS-deltagarna lycka till genom en regnbågssång. Kanalens logo har också fått regnbågens färger.

Enligt marknadsföringstidningen Marketing har också klädkedjan American Apparel inlett en kampanj för att stöda sexuella minoriteter.

Dessutom ökar trycket på att OS-sponsorerna Coca-Cola, Visa och McDonalds också öppet ska ta avstånd från Rysslands kontroversiella antigaylag.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes