Hoppa till huvudinnehåll

"Reklam för skräpmat en ond cirkel"

Ju mer processad maten är, desto mer tillsatsämnen innehåller den. Bild: Yle/Derrick Frilund
Ju mer processad maten är, desto mer tillsatsämnen innehåller den. Bild: Yle/Derrick Frilund Bild: Yle/Derrick Frilund mikromat

Enligt de nya kostrekommendationerna borde vi minska på salt och rött kött och äta mer miljövänlig och näringsrik mat. Ändå fylls våra brevlådor med reklamblad på färdiga rätter, snabbmat och socker. Det är en ekvation som inte går ihop.

Matbutikerna har ett stort inflytande över kundernas inköp och matvanor genom specialerbjudanden. All reklam byggs upp utgående från kunderna, säger Taina Jensen som är butikschef i Borgå.

- Vi försöker alltid erbjuda våra kunder en passande mix av vardagsmat och bättre mat. Men i någon mån finns det också färdigmat i vår reklam. Människor är ofta väldigt stressade och vill ha något som går snabbt att laga. Självklart har vi också mera färska varor till helgen som kött och fisk när man i större omfattning har tid att laga mat, säger Jansen.

Planera måltiderna

På Marthaförbundet talar ekonomierådgivare Janine Smeds för planering när det gäller matvanor. Laga mat själv i större mängder, frys in och värm upp. Då finns färdigmaten redan hemma till ett billigare pris. Smeds tycker dessutom att reklam för skräpmat leder till en ond cirkel.

- När folk köper snabbmat på specialpris blir de vana vid att det är så behändigt att bara värma i mikron. Sedan fortsätter de köpa när maten inte är förmånlig och då påverkar det ju hela familjens ekonomi, säger Smeds.

Smeds vill hellre se att reklambladen erbjuder råvaror med tillhörande recept för att hjälpa konsumenterna och ovana kockar.

- Snabbmaten är två till tre gånger dyrare än vanlig mat. När du bara köper hamburgare och annat helfabrikat kommer du lätt upp till tio euro. Medan ett kilo baljväxter bara kostar runt tre euro per kilo.

Ansvaret är delat

Jansen påpekar ändå att hon som butikschef försöker erbjuda sina kunder så mycket närproducerad och säsongsbetonad mat som möjligt.

- Absolut har vi ett ansvar. Butiker och försäljare har ett väldigt stort ansvar för vad samhället äter då kunderna köper det som erbjuds. Naturligtvis vill vi erbjuda våra kunder de bästa möjliga råvarorna till det mest förmånliga priset.

Det slutgiltiga ansvaret för vad vi sätter på tallriken ligger ändå hos oss själva, menar Smeds.

- I grunden håller jag nog för att alla svarar för sig själva och sitt eget ansvar men inte ska vi heller glömma beslutsfattarna som kan påverka så att det onyttiga blir dyrare och det nyttiga billigare.

Sara Ekstrand

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes