Hoppa till huvudinnehåll

Informationen på tågstationerna bristfällig

Bild: Yle/ Carl-Magnus Långkvist ankommande tåg

Om ett tåg är försenat är det sällan personalen på tågstationerna som kan informera om förseningar eller problem. All information sköts nämligen från en central i Helsingfors.

Anna Back skulle resa från Vasa till Helsingfors för några dagar sedan men då det var dags för avgång fanns inget tåg på stationen och informationen var bristfällig.

- En gång sades det att tåget var försenat men det stod inget på skärmarna. Man tycker att de skulle kunna berättar var femte minut att tåget är försenat. Ingen personal fanns ute på perrongen och informationen som vi fick från kundtjänst varierade, säger hon.

Trafikverkets ansvar

Det är Trafikverket som har hand om all information som ges på tågstationer både via högtalare och på skärmar. Den personal som finns på stationerna runt om i landet får informationen från Trafikverkets central i Helsingfors. Personalen vet sällan vilka orsakerna till förseningarna är före man fått informationen från Helsingfors.

Herbert Mannerström som är planeringschef på VR berättar att man hela tiden för en dialog med Trafikverket om vad som behöver förbättras.

- I det stora hela är vi rätt så nöjda med hur det fungerar och vi har ett nära samarbete med Trafikverket. Tidigare skötte vi själva om informationen men så är det inte längre. Naturligtvis kan man alltid bli bättre och vid större störningar brukar det bli problem med informationsgången och det är en utmaning att kunna förutse störningar, säger han.

För Anna Back blev resan från Vasa till Helsingfors till slut knappt en timme försenad. Förseningar kan hon leva med men informationen på stationerna borde bli bättre.

- Om man får veta att ett tåg är försenat så hinner man göra något annat. Man kan till exempel gå och köpa mat då man vet att ens resa är försenad, säger hon.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten