Hoppa till huvudinnehåll

Nykterhetsförening stöder återinförande av happy hour

Paraplydrink
Paraplydrink Bild: YLE brändö if

Reklamskyltar för så kallade happy hour-priser på alkoholdrycker förbjöds efter en lagändring 2008. Men förbudet har inte haft önskad effekt och nu, i samband med att Social- och hälsovårdsministeriet förbereder den nya alkohollagen, kan reklamskyltarna bli lagliga igen.

Och förslaget får stöd från oväntat håll, nämligen det förebyggande arbetet mot rusmedel.

- Den finska alkoholkonsumtionen har ju flyttat sig från restaurangerna till hemmen. Man är hemskt rädd för det här att människor åker utomlands, till exempel till Estland, och skaffar sin sprit därifrån och så får vi inga skatteinkomster på det här. Men de facto så är inte det vårt största problem, utan det att pengarna går till helt vanliga matbutiker där man säljer mellanölen. Och det är den man konsumerar där hemma, säger Anne Ahlefelt, från föreningen Förebyggande Rusmedelsarbete, EHYT.

Lättare att hitta problemfall på krogen än hemma

Finländarna dricker fortfarande närmare tio liter hundraprocentig alkohol per invånare per år. Förbudet från 2008 har alltså inte haft önskad effekt och i stället har alkoholkonsumtionen flyttat från restaurangerna till hemmen. Ahlefelt tror inte att återinföringen av happy hour ensam skulle minska på alkoholkonsumtionen. Men om en större del av konsumtionen skulle flyttas från hemmen till restaurangerna skulle det åtminstone vara lättare för samhället att rycka in om konsumtionen blir ett problem.

- Det som är risken med att det sker hemma är för det första att det påverkar hemskt mycket barnen och hela familjen. Och det är kanske inte alltid förknippat med och en god måltid eller någon slags socialt umgänge, utan det blir lätt så att alkoholen och drickandet är i fokus. Medan om man tänker att det sker ute på restauranger så knippas de kanske oftare ihop med en god måltid och det att träffas med kompisar, säger Ahlefelt.

Inte storkonsumenterna som kostar samhället mest

Det finska samhället betalar kring en miljard euro per år för de direkta negativa följderna av alkoholkonsumtionen och därtill kommer summan av de indirekta följderna som är ännu större. Många tror att det är alkoholens storkonsumenter som orsakar den största belastningen, men enligt Institutet för hälsa och välfärd är det i själva verket de som inte räknas till storkonsumenter som orsakar största delen av problemen.

Ungas attityd till alkohol ändras

Nu kan det verka som att arbetet med att minska den totala alkoholkonsumtionen bara stampar på ställe - lagändringar kommer och går och ändå konsumerar vi enorma mängder. Men någonstans har man ändå lyckats välja rätt åtgärder.

- I dagens ungdom ser vi många ljusglimtar och förändringar helt enkelt när det kommer till attityderna, hur man förhåller sig till konsumtion och fylledrickande. Det har ju minskat otroligt bland ungdomar, så där tror jag nog att en sådan här attityd kommer att sprida sig helt klart. Säkert till oss vuxna också sakta men säkert, säger Ahlefelt.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes