Hoppa till huvudinnehåll

Kosmetikan BTB13 vilseleder fortfarande

Kosmetikan BTB13 påstås kunna släta ut ansiktsrynkor och också hjälpa mot flera hudsjukdomar.
BTB13 är en kosmetikaprodukt men har marknadsförts som om det vore ett läkemedel. Kosmetikan BTB13 påstås kunna släta ut ansiktsrynkor och också hjälpa mot flera hudsjukdomar. Bild: Yle btb13

Ett populärt skönhetsmedel som sägs hjälpa mot bland annat hudsjukdomar, glesnande hårväxt och inflammationer marknadsförs fortfarande på ett sätt som är uppenbart missvisande, trots att Yle Nyheter uppmärksammade fallet för ett knappt år sedan.

När vi påtalade det här för läkemedelsmyndigheten Fimea tidigare i veckan så reagerade myndigheten genast.

Leo Niskanen, läkare och enhetschef på läkemedelsmyndigheten Fimea, säger att "läkande" kosmetika inte granskas så noga. Bild: Yle/Niklas Fagerström leo niskanen 2
- Produkten påstås ha egenskaper som tyder på att den skulle ha inverkan på sjukdomar, och enligt läkemedelslagen är det förbjudet att marknadsföra kosmetika på det här sättet, påpekar Leo Niskanen, som är enhetschef på Fimea.

Niskanen syftar på kosmetikaserien BTB13 som i sin marknadsföring ger sken av att kunna lindra eller bota flera hudsjukdomar - såsom rosacea och eksem.

Tvivelaktig effekt

- Det är nog ganska tvivelaktigt att det skulle ha sådana verkningar som här påstås till hudsjukdomar som har nämnts här. Det är nu vilseledande till konsumenter och beroende på sammanhang kan det också vara farligt.

Det finns en hel serie BTB13-produkter.
Det finns en hel serie BTB13-produkter. Bild: Yle kosmetikaserie
BTB13 finns tillgänglig bland annat på salonger runtom i landet och är inte helt billig – till exempel 30 ml förnyande serum för ansiktet kostar omkring 150 euro. Och det här är inte första gången som detsamma skönhetsmedlet är i hetluften.

Yle Nyheter berättade om det också i maj i fjol. Då hänvisade tillverkaren Naviter i sin reklam till Helsingfors universitetets internationellt erkända stamcellsforskning, som argument till varför BTB13 skulle vara effektivt. Problemet var bara att kopplingen till Helsingfors universitet var lögn.

Upprörda forskare

Anu Wartiovaara, professor i klinisk molekylärmedicin vid Helsingfors universitet.
Anu Wartiovaara var i fjol upprörd över att BTB13-reklamen nämnde henne och Helsingfors universitet. Anu Wartiovaara, professor i klinisk molekylärmedicin vid Helsingfors universitet. Bild: Yle Helsingfors universitet,wartiovaara
- Vår forskning har använts på ett mycket tvivelaktigt sätt som grund till varför BTB13-produkterna skulle vara effektiva, sade Anu Wartiovaara, som är professor i klinisk molekylärmedicin. Hon dömde ut både hänvisningen och företagets forskning.

Naviter slutade marknadsföra sig med hjälp av Helsingfors universitet men påståendena om hudsjukdomar stod kvar. Företaget självt tyckte ändå att de ändrade mer än tillräckligt.

Yle Nyheter informerade också Konkurrens- och konsumentverket om skönhetsmedlet ifjol, men de vidtog inga åtgärder – troligen på grund av att fallet föll mellan stolarna. Vi ska återkomma till det. Men först mer kring marknadsföringen av BTB13.

Kan knappast aktivera kroppens stamceller

Niskanen på läkemedelsmyndigheten Fimea reagerar också på andra påståenden i reklamen som verkar vara för bra för att vara sanna – till exempel att preparatet skulle kunna aktivera kroppens stamceller för att få huden att förnyas bättre.

- Tills vidare kan vi bara säga att det verkar vara mycket vilseledande, men vi ber in mera information och den här studien som det här påståendet är baserat på, och sen kan vi göra vår bedömning av den här saken.

Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (Fimea) i Helsingfors. Bild: Yle/Niklas Fagerström fimea
Fimeas preliminära bedömning är ändå att produkten definitivt inte kan förnya huden med hjälp av kroppens stamceller. Valto Linnavirta på tillverkaren Naviter vill inte heller bekräfta att det här fungerar.

- Jag kan inte ifrågasätta Fimeas bedömning, men det kan jag säga att folk som använder produkten har varit nöjda, kommenterar han.

Niskanen är inte heller glad över att en kvinna i vit rock syns i reklamen.

- Här ser man att det är en som ser ut som läkare, alltså har vita rocken på sig, och påstår i annonsen att produkten har egenskaper som tyder på att den verkar som ett läkemedel. Det är förbjudet.

Dessutom berömmer en riktig överläkare produkten; det är inte tillåtet eftersom den sägs hjälpa mot sjukdomar. I Finland får läkare inte göra reklam för läkemedel.

Tillverkaren har nu ändrat reklamen

Kosmetikan BTB13 marknadsfördes med hjälp av en person i vit rock. Bild: Skärmdump: BTB13.com (5.3.2014) btb13
Naviter ändrade stegvis sin marknadsföring i en mer laglig riktning när Yle Nyheter kontaktade företaget den här veckan (se tabell nedan). Bland annat tog man bort läkarhänvisningarna.

- Vi har gjort förändringar och vill följa kosmetiklagen, säger Linnavirta.

Varför de inte gjorde det tidigare undviker de att svara på, trots upprepade försök. Företaget slutade också hävda att skönhetsmedlet hjälper mot hudsjukdomar. I stället skrev man att det enligt kunders erfarenheter är så här.

- Det är frågan om kundernas utlåtanden och bilder i reklamen, och det beskriver deras situation, förklarar Linnavirta.

Men också det är olagligt. Så efter vår intervju så strök Naviter all hänvisning till hudsjukdomar i sin marknadsföring.

Nu marknadsförs BTB13 främst som lindrande mot åldrande, torr och rodnad hy, vilket är okej enligt Fimea. Läkemedelsmyndigheten är nöjd över att Naviter ändrade sin reklam, och konstaterar att det skulle ha kunnat ta myndigheterna flera år att uppnå samma resultat.

"Faller ofta mellan stolarna"

Det har bland annat att göra med att det är oklart vilken instans som ska kräva att tillverkarna ändrar sådan här missvisande kosmetikareklam. Det berättar Leo Niskanen på läkemedelsverket Fimea

- Det är mycket problematiskt för om det vore läkemedel så skulle det vara ganska enkelt, vi har god lagstiftning gällande läkemedel, men om vi går till det här gränsområdet så är det svårare att klassificera.

Ansvaret för kosmetikaprodukter ligger vanligen hos säkerhets- och kemikalieverket Tukes och Konkurrens- och konsumentverket. Men om kosmetikan sägs inverka på sjukdomar så kommer också läkemedelsmyndigheten Fimea med i bilden. Att ansvaret är så här delat gör att många fall aldrig granskas så grundligt som de borde, menar Niskanen.

- Naturligtvis, det kan hända att det faller, många gånger mellan två myndigheter, i det där gråa området. Det är nog vardag.

Han nämner dessutom att sådana här fall inte är prioriterade. Men efter att Yle Nyheter tog kontakt så lovar de tre myndigheterna att samarbeta mer – ambitionen är att fånga upp missvisande kosmetikareklam snabbare och mer effektivt i framtiden.

Tilläggsfakta: Marknadsföringen av kosmetikan BTB13 ändrade tvärt

Yle Nyheter kontaktade tillverkaren Naviter den 4 mars 2014 och berättade om läkemedelsmyndigheten Fimeas kritik. Det fick Naviter att snabbt ändra vissa delar av sin marknadsföring - åtminstone på sin egen webbplats. Texterna är översatta från finska. Några väsentliga förändringar är svärtade.

Så här stod det i reklamen innan vi kontaktade tillverkaren: Så här stod det i reklamen någon timme senare: Och ytterligare en förändring efter vår intervju med tillverkaren:
Vem drar nytta av BTB13-produkterna?
- föråldrad och åldrande hy
- inflammerad hud, såsom akne eller rosacea
- atopisk, rodnad hud
- problem med hårbottnen och håravfall
- vård efter kirurgiska ingrepp; sår och ärr läker snabbare
- den som lider av irriterande eksem
- de som låter tatuera sig eller tar bort tatueringar
Våra kunder har berättat att de har fått hjälp av BTB13 med följande problem:
- föråldrad och åldrande hy
- inflammerad hud, såsom akne och rosacea
- atopisk hud, rodnad hud
- problem med hårbottnen och håravfall
- hudvård efter estetisk kirurgi
- ärr
Våra kunder har berättat att de har fått hjälp av BTB13 med följande problem:
- åldrande hud torr hud
- rodnad hud
- ärr
- vård efter estetisk kirurgi.
BTB13-stamcellsinnovation. Du har säkert hört talas om stamceller och nyttan med dem i modern medicin. Nu har finländska forskare utvecklat den kemiska föreningen BTB13 som kan aktivera människans hud och hårets egna stamceller, vilket startar en naturlig förnyelseprocess. Finländska forskare har utvecklat ett kosmetiskt BTB13-serum som kan vara till hjälp i hudens och hårets naturliga förnyelseprocess. Vi anser att det här är möjligt eftersom BTB13-serumet i laboratorietest lyckades skydda människans mesenkymala stamceller från oxidativ stress. Det här stöds av positiva erfarenheter som våra kunder har haft när de har vårdats med den här produkten.
(Oförändrad text)
BTB13 är ett finländsk vetenskapligt genombrott som aktiverar passiverade stamceller genom att ge dem energi med hjälp av orotsyra. Det här fixar stamcellernas problem med omsättningen av energi, vilka många hudproblem och ålderstecken beror på. Tillförandet av energi till stamcellerna leder till att passiverade stamceller producerar nya och friska hudceller. Det leder till friskare, vackrare och starkare hud. På samma sätt aktiverar BTB13 också hårbottnens stamceller och effektiverar hårväxten. Den kemiska föreningens stamcellsaktiverande verkan har bevisats med mänskliga stamceller.
(Det här stycket är helt och hållet borttaget)

(Stycket är fortfarande borta)
Produkten kan transportera orotsyra till stamcellernas mitokondrier med hjälp av en globalt patenterad metod.
(Meningen är borttagen)

(Meningen är fortfarande borta)
KÄLLA: BTB13.COM

Läs också