Hoppa till huvudinnehåll

Vad hände med Malaysia Airlines Flight MH370?

Malaysiska myndigheter förklarade på måndagen var spaningarna pågår
Malaysiska myndigheter förklarade spaningsläget på måndagen. Malaysiska myndigheter förklarade på måndagen var spaningarna pågår Bild: EPA / Ahmad Yusni malaysia airlines

Tre dygn har gått sedan Boeing 777-planet från Malaysia Airlines försvann med 239 personer ombord. Det är än så länge okänt vad som vållat mysteriet, men teorier saknas inte. Här följer en genomgång av de viktigaste frågorna som rör försvinnandet och spaningarna.

Vad vet vi om det saknade planet?

Flight MH370 lyfte från Kuala Lumpur International Airport klockan 00:41 lördagen den 8 mars 2014 (klockan 18:41 på fredag finsk tid). Ombord fanns 227 passagerare och tolv besättningsmän.

Samtliga i besättningen kom från Malaysia. Av passagerarna var 153 kineser och 38 malaysier. Två passagerare var barn. Bland de kinesiska passagerarna fanns en delegation artister, 19 personer stark, som deltagit i en utställning i Kuala Lumpur.

Två av de ombordvarande var försedda med stulna pass - varom mer senare.

Enligt tidtabellen skulle Flight MH370 landa i Peking klockan 06.30 på lördagsmorgonen. Men bara en timme efter starten, klockan 01.30, tappade flygledningen kontakten med planet.
Det befann sig då på cirka 11 000 meters höjd över Sydkinesiska havet, utanför Ca Mau-halvön som är Vietnams sydligaste spets.

Planets normala flygrutt gick över Kambodja och Vietnam, och därefter in i kinesiskt luftrum. Det kom inga nödanrop eller andra meddelanden från planet, men eventuellt hade det försökt vända tillbaka från den utstakade rutten, kanske för att vända tillbaka till Kuala Lumpur.

Vilka spår har hittats?

Spaningar har sedan lördagen bedrivits över Sydkinesiska havet, men området är stort. Under måndagen involverade sökandet 40 fartyg från tio länder och 34 flygplan, utrustade på modernaste tänkbara vis.

Redan under helgen kom rapporter om oljefläckar, men det är nu bevisat att de inte härrörde från det saknade planet. Ett föremål som påminde om planets stjärtfena siktades också, men visade sig snart vara några sammanbundna stockar. Tidigt på måndagen observerades vad som såg ut att vara en gul räddningsflotte - men vid närmare granskning befanns det vara plasthöljet till en kabelrulle.

Spaningarna koncentreras till ett område inom en radie på 50 nautiska mil från den punkt, där man sista gången hade radarkontakt med planet. Området är cirka 27 000 kvadratkilometer stort.

Vad kan ha orsakat försvinnandet / kraschen?

Vid flygolyckor är det tre faktorer som brukar spela in: dåligt väder, mänskliga fel samt planets flygegenskaper. I det här fallet var vädret i området fint. Den 53-årige piloten hade över 18 000 timmars flygerfarenhet, och han hade varit anställd hos bolaget sedan 1981.

Malaysia Airlines har ett gott rykte för säkerhet, och planet, en Boeing 777, anses allmänt vara mycket pålitlig. Typen togs i tjänst 1995, och Malaysia Airlines skaffade sina första exemplar år 1997.Det saknade planet fick ena vingspetsen avklippt vid en olycka 2012, men skadan reparerades och planet bedömdes som säkert.

Två 777:or har förstörts vid olyckor. I januari 2008 kraschade Flight 38 från British Airways vid en misslyckad landning på Heathrow i London, och 47 människor skadades. Olyckan vållades av isbildning i bränslerören. I juli 2013 kanade Flight 214 från Asiana Airlines in i en betongvall vid landningen på San Francisco International Airport. Tre passagerare dödades.

Att Flight MH370 inte sände något nödmeddelande tyder på att vad som än skedde, måste förloppet ha varit oerhört snabbt. Eftersom det av allt att döma befann sig på hög höjd, kan delarna ha spritts över ett stort område.

Men att en explosionsolycka inträffat ombord, eller att planet på grund av ett mekaniskt fel fallit sönder i luften, framstår enligt expertisen som ytterst osannolika alternativ.

- Dagens flygplan är otroligt pålitliga, och strukturfel uppkommer inte så där bara i luften. Sådant händer inte, helt enkelt, säger säkerhetsexperten David Learmount från flygtidskriften Flight Global till BBC:

Kan det ha varit en terrorattack?

Malaysia Airlines meddelar att man inte utesluter någon teori. De experter från amerikanska FBI som deltar i utredningen säger att man än så länge inte har några bevis på ett terrordåd.

Har sådana här försvinnanden skett tidigare?

Närmast till hands ligger det Air France-plan, Flight 447, som störtade i Atlanten den 1 juni 2009 på väg från Rio de Janeiro till Paris, utan att ha sänt något nödmeddelande. Alla de 228 ombordvarande miste livet. Vrakspillror hittades redan dagen därpå, men det dröjde nästan två år innan själva vraket påträffades på havets botten, inklusive färdskrivarna.

Går det inte att spåra de svarta lådorna?

Färdskrivarna, vanligen kallade "svarta lådor", lagrar digitala data om planets färd samt spelar in samtalen i förarkabinen. De ger ifrån sig ultraljudssignaler som gör att de också kan lokaliseras under vatten. Under goda omständigheter kan signalerna snappas upp på stort avstånd.

Men då man inte har exakt kunskap om ett flygplans färdväg, och vind- och vågförhållandena är obekanta, kan det hända att spanarna måste genomkorsa stora områden i jakten på vraket. Om havsdjupet är stort är spaningsarbetet extremt svårt, likaså om planet försvunnit över oländig terräng.

Två personer flög med falska pass. Hur är det möjligt?

Passen tillhörde österrikaren Christian Kozel och italienaren Luigi Maraldi. De rapporterades stulna i Thailand 2012 och 2013, varefter de fördes in i Interpols databas.

Elektroniska bokningsuppgifter visar att enkelbiljetter till de föregivna personerna hade utfärdats vid två resebyråer i Pattaya i Thailand. "Maraldi" och "Kozel" skulle båda fortsätta från Peking till Europa - till Köpenhamn respektive Frankfurt. De skulle tillbringa färre än 72 timmar i Peking, och behövde således inte visum till Kina.

Enligt Interpol kontrollerades inte de stulna passen vid flygplatsen i Kuala Lumpur, och därför kunde de två passagerarna ta sig ombord. Interpols generalsekreterare Robert K. Noble beklagar försummelserna, och hoppas att alla länder ska ta lärdom av det skedda.

Malaysiska polisen uppgav på måndagen att man känner till identiteten på den ene av männen som färdades med stulet pass. Polisen avslöjar inte hans namn, men säger att han inte var malaysier. Han kunde identifieras på bilder från flygplatsens övervakningskameror.

- Vi försöker ta reda på om männen kom in i landet på laglig eller olaglig väg, sa polischef Khalid Abu Bakar.

Interpol har länge påpekat att det ökande resandet skapar en marknad för handel med falska dokument. Falska och stulna pass används i synnerhet av illegala invandrare, men också av narkotikasmugglare och andra brottslingar som vill dölja sin identitet. Interpols databas omfattar 40 miljoner stulna eller borttappade resedokument.

År 2010 kraschade ett plan från Air India på väg från Dubai inför landningen i Mangalore. 158 människor omkom. Efteråt hittades tio falska pass i vraket.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes