Hoppa till huvudinnehåll

Träna med punk

Jag hatar gym. Så där. Nu är det sagt. Men missförstå mig rätt. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att röra på mig med allt från dagslånga naturvandringar i oländig terräng till flera timmars vedhuggande på stugan. Men gym har jag aldrig kunnat med. Det känns så konstlat och onaturligt. Dessutom saknas där ordentlig musik. Men det finns faktiskt ett sätt att komma i god form där man kombinerar kroppens funktionalitet med schyssta toner. Och det är – pogo à la punk.

Jahapp. Ålrajt. Jonej. Äsch. Jamen man borde ju. Men jag orkar inte. Äh. Ja, blotta tanken på gym gör att många av oss marteras av såväl vånda som ångest redan innan vi ens hunnit byta om från stilig kavaj till svettbrallor. Men varför går inte fler av oss på gym? Jo, för att man måste vara färdigt i form för att gå dit. Eller så känns det för mig, i alla fall. Man skäms ju liksom litet att stå där med sitt klädsamma lilla överskottslager kring midjan medan alla andra ser ut som om de fötts på en gymnastikmatta. Men ändå vill man ju gärna komma i litet bättre skick nu när sommaren småningom närmar sig. Så vad göra? Jo, träna hemma. Med punk. Ja, du läste rätt – punk. Träna på äkta punkarvis. Låter det underligt? Inte alls. För t.ex. en korrekt utförd pogodans är faktiskt mycket tyngre än många tror.


Debbie Harry förklarar pogon för amerikanerna.

Försök själva studsa upp och ner i en timmes tid, så får ni ser hur himla tungt det är. I synnerhet om ni viftar litet med armarna samtidigt. Man blir svettig och andfådd redan efter 1-2 låtar. Och punklåtar är ofta korta, skall ni veta. Men det är också väldigt uppfriskande, för man blir av med sina frustrationer och aggressioner genom pogodansen. Och det bästa av allt – man kan göra det hemma utan att behöva betala dyra pengar till något sunkigt gym. Bara att lägga på sin favoritpunkplatta och börja hoppa. Tar man sedan det här ett steg vidare får vi snart något som kan liknas vid aerobics. Men punk aerobics? Det kan väl ändå aldrig fungera? Är det ens lagligt? Naturligtvis fungerar det. Och det är inte ens någon ny idé, utan den är redan över 10 år gammal.


Punk Rock Aerobics

Ett typiskt pass med punk aerobics kan inledas med litet uppvärming till tonerna av t.ex. Fugazi. Sedan kör man hårdare till musik av bl.a. Buzzcocks, Sex Pistols och Ramones. Vissa rörelser har fått namn som ”Beat on the Brat” och ”Iggy’s Pop”. Istället för lätta hantlar använder man här tegelstenar. Ett gott råd är att dricka mycket vätska före man kör igång – i synnerhet om man tänker spotta medan man pogoar. Avrundningen sker sedan lämpligen medan man lyssnar på Kraftwerk.

Det är många som ser punken som en mycket aggressiv musikform och till viss del – ganska långt till och med – stämmer det. Men det finns också en serenitet och frid mitt i allt detta kaos. Något av orkanens öga, om man så vill. Och när man befinner sig där kan det vara läge att testa på nästa träningsform där punken är med. Nämligen punk yoga. Inte heller det här är något nytt påfund, utan har även den funnits i drygt ett decennium. Inom punk yogan brukar man ofta utföra något som kan kallas för mantra anarki, d.v.s. att man väljer ett ord som beskriver den sinnesstämning man har just då eller ens liv som man upplever det så där till vardags. Men istället för att sitta och smaka på det där ordet i stillhet skall man skrika ut det högt flera gånger tills det blir ett mantra. Mycket effektivt i grupp där alla skriker ut sina egna ord. Dessutom kan punk yogan vara ett bra sätt att varva ner efter ett tufft pass med litet punk aerobics. Testa själva. Det är inte alls så dumt som det först kanske kan låta.


Punk Rock Yoga

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje