Hoppa till huvudinnehåll

Fler frågetecken kring försvunnet passagerarplan

Guhit Visual Arts Group i Filippinerna har målat en bild av det försvunna planet för att visa solidaritet. Bild: EPA/AMIEL MENESES försvinnande

Sökandet efter det försvunna malaysiska passagerarplanet fortsätter i allt fler länder. I Kina ökar kritiken mot hur informationen kring mysteriet skötts, och i Malaysia undrar man varför inte landets flygförsvar reagerade.

Under helgen vädjade Malaysia om omfattande internationell hjälp för att hitta det saknade Boeing 777-planet. Enligt BBC vill utredarna få tillgång till radarinformation från alla de länder vilkas luftrum planet kan ha nått - om än bara i teorin.

I Kazakstan har man inga spår av Flight MH370. Landets civila luftfartsmyndigheter uppgav på måndag att man inte registrerade något "otillåtet utnyttjande" av luftrummet den 8 mars.

Inte heller grannlandet Kirgizistan kan erbjuda några ledtrådar till mysteriets lösning. Båda de centralasiatiska staterna säger sig emellertid vara villiga att hjälpa Malaysia med utredningen.

Franska experter

Misstankarna om kapning eller sabotage har fått ny näring, sedan det i söndags blev känt att det sista radiomeddelandet från planet sändes efter att dess IT-system hade stängts av. Det kan tolkas som att piloterna - den ena eller bägge två - på något sätt var inblandade i det som hände planet.

Det sista meddelandet sändes av andrepiloten klockan 1.19 lokal tid på morgonen den 8 mars, då och lydde helt enkelt: "Allting är i sin ordning, godnatt".

På måndag anlände till Kuala Lumpur en grupp franska experter som deltog i det två år långa letandet av det Air France-plan som störtade i Atlanten år 2009. Den gången hade man ändå nödsignaler att gå efter, en ledtråd som saknas i fallet Flight MH370.

- Det här malaysiska försvinnandet är inte alls som Air France-fallet. Den här gången är det mycket svårare, säger specialrådgivare Jean Paul Troadec från Frankrikes utredningsmyndighet för flygolyckor.

Utredarna koncentrerar sig på bakgrunden hos människorna ombord på planet. De 239 passagerarnas och besättningsmännens bakgrund kartläggs, och den markpersonal som arbetade med planet förhörs minutiöst. Speciellt intresse riktas mot en 29-årig passagerare som var flygplansingenjör till yrket.

Polisen har också sökt igenom pilotens och andrepilotens hem, och utreder deras personliga, politiska och religiösa preferenser.

Kinesisk kritikstorm

Kina har samtidigt skärpt sin kritik av hur Malaysia informerat om försvinnandet och spaningarna. Det var i lördags som Malaysias premiärminister Najib Razak medgav att försvinnandet kunde ha varit avsiktligt, samt att flygplanet befann sig i luften i timtal efter att ha avvikit från rutten.

På måndagen frågade tidningen China Daily på ledarplats varför det dröjde mer än en vecka innan de här uppgifterna blev offentliga. Ledarskribenten undrar om Malaysia verkligen gett ut all tillgänglig information om försvinnandet.

I samma syfte tog Kinas premiärminister Li Keqiang och ringde upp Malaysias regering. Enligt nyhetsbyrån Nya Kina uppmanade Li sin malaysiske motpart att lägga fram ytterligare detaljer om det försvunna flyget, på ett "lämpligt och uttömmande vis".

Största delen av de saknade passagerarna på flyget var kineser, och deras bedrövade anhöriga har stämt in i den officiella kritiken mot Malaysia. I synnerhet på sociala medier ges ilskan och förbittringen fritt utlopp.

Ovana vid öppen informationsgång

I Malaysia har hela affären kommit att tangera områden, som i normala fall inte diskuteras offentligt. Frågor har väckts om beredskapen hos landets flygvapen - hur kommer det sig att militären inte förmådde lokalisera ett passagerarflyg som avvikit från kursen?

Att militant islamism kan ha sitt finger med i spelet är en annan delikat fråga i det mångetniska landet. Statsvetaren Bridget Welsh från Singapore Management University säger att man i Malaysias politiska kultur inte är van vid att besvara frågor direkt och ärligt.

- Man är van vid att "regeringen sköter regerandet bäst". Det har tagit länge att inse att den här krisen inte bara rör Malaysia, utan att den har globala följder,.säger Welsh till nyhetsbyrån AP.

Malaysia har haft en snabb ekonomisk utveckling sedan självständigheten från Storbritannien för ett drygt halvsekel sedan. På papperet är landet en demokrati, men den styrande koalitionen har haft makten i mer än 50 år.

En politik av kvotering och ändringar i valkretsindelning har gynnat den malajiska majoriteten på de kinesiska och indiska minoriteternas bekostnad. Landet har en tradition av misstro mot västvärlden, en del av den tredje världen-filosofi som förre premiärministern Mohamad Mahathir utarbetade.

- Det är en naturlig instinkt att inte be om alltför mycket västlig hjälp. Det har gjort det svårare för regeringen att reagera snabbt, menar Sydostasien-experten Greg Barton från australiska Monash University.

De traditionella nyhetsmedierna i Malaysia, TV och press, är mycket lojala mot regeringen, och har med emfas försvarat den mot omvärldens kritik då det gäller sökandet efter Flight MH370. Tidningen New Strait Times har upplåtit mycket utrymme åt en anonym svensk, som på Facebook tog regeringen i försvar.

Läs också: Ingen kines orsak till att planet försvann

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes