Hoppa till huvudinnehåll

Oiva-gubbarna säger för lite

Ingen exakt information om vad som gjorts fel ges i dagsläget i Oivarapporterna. Bild: Yle/ Skärmdump livsmedelssäkerhetsverket evira

De glada och sura gubbarna har dykt upp här och var i matbutiker och restauranger. Gubbarna visar hur väl företaget gjort ifrån sig i den senaste livsmedelsinspektionen. Men symbolerna visar inte vilka fel och brister gömmer sig bakom dem, tycker många.


Frågan om Oivasystemet med dess glada och sura gubbar är till glädje för konsumenten var på tapeten på biblioteket i Ekenäs ikväll. Föreningen Karisnejdens konsumenter ordnade en tillställning där publiken bland annat fick höra mera om smileysystemet.

Mera exakt information behövs

Mikaela Rehnström jobbar på matbutiken M-Jannes i Ekenäs.
Mikaela Rehnström tycker Oivarapporten kunde ta fasta på också positiva saker. Mikaela Rehnström jobbar på matbutiken M-Jannes i Ekenäs. Bild: Yle/Malin Valtonen m-jannes,Ekenäs

Mikaela Rehnström som jobbar på matbutiken M-Jannes i Ekenäs var inbjuden för att ge publiken ett företags syn på de leende gubbarna. Hon efterlyser mera information i rapporten som konsumenterna kan ta del av både i butiken och på nätet.

- Du kan få en likadan smiley för en blodig kniv som för att personalen lagar maletkött utan handskar, berättar Mikaela Rehnström.

Katianna Kuula
Katianna Kuula tyckte responsen om Oivasystemet var intressant. Katianna Kuula Bild: YLE/Minna Almark direktör för hälsoövervakningen

Rehnström tycker också det är orättvist att matbutiker bedöms lika, oberoende av storlek eller hur mångsidig verksamheten är. Hon tycker att det i rapporten också kunde nämnas vad företaget gör bra.

Miljöhälsan svarar på responsen

Katianna Kuula som är direktör för hälsoövervakningen i Hangö, Raseborg och Ingå tyckte det var intressant att få höra vad företag och konsumenter anser om Oiva.

Inspektörerna är mycket styrda av lagar och direktiv men att skriva mera utförligare rapporter i framtiden är ingen omöjlighet.

- Det lät som om både företag och konsumenter vill ha mera exakt information så det får vi ta åt oss och göra någonting åt.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland